Naturvetenskapligt arbetssätt

Igår kväll när jag och Ian kom ut ur Hall såg vi ett starkt ljussken bakom oss. Vi undrade om det var en stjärna eller en markbundenstrålkastare, men tänkte inte mer på det.

Idag såg vi ljuset igen, så vi tänkte att vi skulle ta reda på vad det var.

Först gick vi till andra änden av Great Court för att kunna ta ut en siktlinje att återskapa på Google Earth. Därmed fann vi att ljuset låg längs en linje från nordöstra hörnet ner till Hall-porten. Sedan kom vi på att vi kunde ta ut en till från en annan punkt, och se vart de möts.

Tillbaks på mitt rum med GE uppe såg vi att linjerna var så gott som parallella, vilket innebar att föremålet befann sig väldigt långt bort. Eftersom det stod ganska högt innebär det att det inte kunde vara något på marken. Vi råkade också se att föremålet syntes från mitt rum, så jag markerade en siktlinje genom rummet - ifall föremålet var utanför jorden borde linjen rotera 360 grader på 24 timmar.

Jag frågade folk runtom i världen om de också såg föremålet, men det var molnigt eller AFKigt överallt.

För att utesluta att det hade något med månen att göra ritade vi en skiss utifrån tiden på dygnet och månfasen (funnen på internet) och kom fram till att den var på andra sidan jorden.

En kvart efter första syftningen hade föremålet roterat märkbart, och även om vi inte mätte upp vinkeln drog vi slutsatsen att jorden roterade relativt föremålet, och att det inte kunde vara en satellit eftersom det varit på ungefär samma ställe två dagar i rad.

Frågan återstod nu om det var en stjärna eller en planet. Tyvärr kände vi inte till någon astronomisida, men Ian lyckades efter en stund med avancerad googling ("venus visible") hitta en amerikansk tidningskrönika från fyra dagar sedan som sade att venus kunde siktas hela tre timmar varje kväll just nu, vilket var mycket ovanligt. Om det är någon som känner till en websida med aktuella astronomiska händelser, säg till!

Jag har nu kommit fram till att astronomi är kul så länge man inte vet, och det varade ungefär en halvtimme.

Tillbaks till matten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: