Peiching

Nu är jag i Peking (Peiching enligt Wade-Giles enligt wikipedia).

I morse åt jag gås och dumplingar.

På Swatows flygplats hamnade jag på en toalett med den lägsta urinoar jag sett - överkanten var strax UNDER avfyringshöjd, if you catch my drift. Bredvid fanns också en hål-i-golvet-toa, den tredje jag sett på min resa hit.

Den andra hål-i-golvet-toan jag såg fanns på tornberget. Där spelade jag förresten pingis för första gången på extremt länge. Min forehand fungerar inte alls - alla bollar går långt utanför - men backhanden är fortfarande i toppklass. Slutsatsen är att jag har växt märkbart sen senast, eftersom forehandhöjden växer med kroppen, medan backhandhöjden bestäms av referenshanden som placeras på bordet.

Efter en något händelselös flygning landade vi på huvudstadsflygplatsen i Peking. Den exakta formuleringen är som lyder "During the landing and exiting, do not open the overhead bins".

För övrigt stannade vi en stund på taxibanan, antagligen för att släppa förbi ett annat plan. Då ställde sig nästan varenda kinesjävel (ja, det ordet får användas när man talar om idioter) i planet upp, till och med min mamma, och började fippla med sina väskor. De visste inte om planet var framme eller inte, men istället för att tänka:
"Låt oss vara på den säkra sidan och sitta kvar tills bältesskylten släckts, så vi inte råkar slå ihjäl någon med våra väskor"
tänkte kineserna:
"Låt oss vara på den säkra sidan och förbereda oss för avstigning genast, så vi inte blir senare ut än nödvändigt från planet [trots att alla ändå måste vänta vid bagagebandet]."
Sen började planet rulla igen med mittgången var fullproppad av idioter och bagage.

Nu är vi på något hotell där bredband kostar 30 spänn om dagen. På vägen hit såg jag en ripoff på IKEA (yi2 jia1): AIKA (ai4 jia1).

Kommentarer
Tim [http://gurka.se] (2009-01-04 @ 11:26:24):

Varför säger du dumplings men skriver dumplingar?


Viktor (2009-01-04 @ 16:39:20):

Det är inte bara kineser som tar packningen så fort det inte risk för att planet störtar...



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: