Teoswa

Med Teoswa (eg. Chao2Shan4, ingen förutom jag och 38 andra skriver Teoswa) menas det område i Kina där Swatow, Jieyang och Teochew ligger.

Området är ungefär lika stort som Östergötland, men har 30 gånger så många invånare, dvs 13 miljoner. Språket som talas här kallas teoswa- eller teochew-dialekt och talas endast här (samt i vissa vietnamesiska städer dit folk utvandrat härifrån).

Rikskinesiska (mandarin) förhåller sig till Teochew-dialekt som rikssvenska förhåller sig till isländska (tror jag), eller som engelska förhåller sig till svenska. Enligt wikipedia har Teochew-dialekten färre ord gemensamma med dess närmsta släkting (från ett område norr om Teoswa) än engelska har med tyska. Mutual intelligibility med mandarin ska vara 44%.

Teochew sägs av wikipedia sägas vara den svåraste kinesiska dialekten, eftersom den har 8 toner, jämfört med mandarinens 4. En bonus är att det finns många fler fall där en ton ska förändras när den följs av en viss annan.

På mina sex resor hit som varat i i genomsnitt två-tre veckor var har jag lyckats lära mig säga ca 50 ord, men jag förstår nog uppemot 100 på grund av likheten med mandarin. Den teochew-fras jag yttrar oftast är "ÄT(A) BAJS".

---

Mer om trafiken här:

De flesta stora vägar har tre filer åt båda håll, samt eventuellt mopedfiler ute till höger. Ska man åt något håll, så kör man ditåt. Man behöver inte se sig för i backspeglarna eller döda vinkeln, bara man inte gör några plötsliga manövrar. Hamnar man på kollisionskurs med någon ska denne tuta. Tuta används också i förebyggande syften när man träder in i någons döda vinkel.

De rödljus som finns har nedräkning bredvid. Det är inte ovanligt att man ser 99 i rött, som dessutom inte har börjat gå nedåt än. Då kan man vidta åtgärd genom att välja mötande fil, som tidigare beskrivits.

En gång var vi på väg mot en rondell med åtta avfarter. Då kom det först en blå skylt som visade vägen till andra städer, och sedan en brun skylt som visade vägen till alla lokala destinationer. Klyftigt!

----

Så i morse åkte vi från Jieyang, tillsammans med hela moderssidessläkten. I Teochew mötte farbror Teng upp och förde oss till den gamla stadsmuren. Vi gick också på världens enda båtbro (dvs bro byggd på båtar, inte för båtar), vilket kostade 60 spänn per person.

---

Sedan åkte vi till tornberget, där min farfar byggt ett kulturrevolutionsmuseum. Där står det bland annat att kommunistpartiet erkänt att kulturrevolutionen var ett felsteg. Museet var i tidningarna en gång, men sedan fick de inhemska medierna munkavle.

På tornberget finns ett torn, fast det tornet är nybyggt. Ingen vet varifrån berget fått sitt namn. Sen finns det massor text på stora stentavlor överallt som jag inte förstår. Det är inte färdigbyggt än, men delar av det håller redan på att förfalla. Kineserna är inte så bra på det där med underhåll.

Ni som är intresserade av kineser kan ju slå upp på mdbg.net vad torn+berg heter på mandarin och googla på det tillsammans med Chenghai (platsen där det ligger, tillika min fars riktiga hemstad). Kanske hittar ni en referens till någon med mitt efternamn.

---

Nu är jag tillbaks i Swatow, och vi har ätit middag på Lucky Venice Hotel. Det var en buffé, och i sann västerländsk anda spelade de Ballade pour Adeline i bakgrunden (alla restauranger som försöker tillfredsställa västerlänningar gör det - till och med hotellet i Vietnam), trots att jag inte såg ett enda blekansikte.

Jag åt iallafall:
Stekt ris
Stekta vetenudlar
Stekt pasta
Sushi
Rå lax
Tårtor med alla möjliga färger
Frukt

medan jag tackade nej till:
hajfenssoppa
annat havsskräp
svalbo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: