Tre gåtor

From real life:

1) En hiss anländer och du kliver in. Det står redan två personer i den, men ingen våningsknapp är tryckt. Förklara!

2) På badrumsgolvet sitter en liten cylinder monterad. Den är placerad horisontellt men sitter diagonalt mot kakelrutnätet. I cylinderns ena ände sitter en knapp. Du trycker på den, och den fjädrar in och tillbaka, men inget händer. Förklara!

3) Ploppen är i i handfatet. Den går inte att pilla upp, och det finns inga spakar att dra i runt om. Du tittar under det, men hittar bara jordningssladdar. Hur släpper du ut vattnet?

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2009-01-06 @ 18:42:00):

1) De har inget att göra och bestämmer sig för att leka "Ta hissen vart den än åker"



2) Det är en leksak för spädbarn, du måste vara under 70cm lång för att förstå det där.



3) Slår hål på handfatet.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-01-07 @ 02:14:41):

För att citera en viss pescado: felfelfel!


julls [http://nocturne.blog.com] (2009-01-07 @ 10:29:49):

1) Personerna hann inte gå ut ur hissen innan jag tryckte på hissknappen och hissen åkte till mig. (har hänt, dvs inte felfelfel)

2) wtf, cylinder?! vad har den på badrumsgolvet att göra?

3) kliver ur badkaret och letar reda på en såndära röd sugmojäng som man använder när det är stopp i vasken. Should work like magic!


julls [http://nocturne.blog.com] (2009-01-07 @ 10:31:36):

Ajdå, "läste" visst badkar, men handfat alltså, same shit :P ,förutom att du förmodligen kan skippa själva kliva-ur-steget i min förklaring...


mb (2009-01-07 @ 23:20:11):

1)vissa hissar klarar bara av ett "kommando" i taget. om tex 2 pers stiger ombord på plan 1 och en ska till plan 3 och en till plan 4 så måste personen mot plan4 trycka 4 först efter att hissen stannat på plan 3 (om nu personen till trean var först att trycka).

i ditt fall han du kalla på hissen precis innan de två i hissen han trycka, varför de inte hade någon anledning att trycka in rätt våning förrän de stannat hos dig.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-12-28 @ 08:35:16):

Såhär tre år senare kommer jag bara ihåg svaret på nummer 2, och jag är inte ens säker på om jag hade något svar på 1. Det här är vad jag tror:



1) De arbetade med hissen, exempelvis satte upp nya affischer på väggarna.

2) Dörrstopp för badrumsdörren.

3) Proppen är en cirkulär skiva som kan rotera kring en horisontell axel. Stoppa ner handen och tryck på rätt ställe så ställer den sig vertikalt och släpper ut vattnet.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: