Yoghurt

Min familj äter Yoggi till frukost, som kommer i enlitersförpackningar.

Igår, när jag skulle äta frukost, fann jag i kylen ett nästan tomt paket Hallon (som stod uppochner för att innehållet skulle rinna till toppen) och ett nästan fullt paket Passion/Jordgubb. Jag tog resterna av den första (samt sköjde ur och plattade till kartongen) och blandade med den andra till rätt mängd.

I morse fann jag exakt samma uppställning, fast med en nästan tom Passion/Jordgubb och en nästan full Passion/Mango.

Av detta har jag dragit slutsatsen att min familj tillsammans äter mer eller mindre exakt en liter yogurt till frukost om dagen. Eftersom jag vet att min mor äter först, sedan min far, och sist jag, har jag också kommit fram till att följande scenario är troligt:
1. Mor finner 3/6 paket, äter 2/6 så det blir 1/6 kvar.
2. Far finner 1/6 paket, väljer att öppna ett nytt paket och äta 2/6.
3. Jag finner 1/6 paket och 4/6 paket, och äter 1/6 av varje.

Anledningen till att min far inte åt upp 1/6-paketet är antingen att han är en ond människa, att min mor inte vänt det uppochner så att innehållet samlats vid toppen (men det är egentligen inget problem med yoghurt) så att han inte ansett sig kunna avsluta paketet, eller att han tröttnat på att äta 1/6-paket (vi ligger ju i fas med paketen, så det kanske är så att han har fått 1/6 kvar flera dagar i rad tidigare).

I vilket fall har jag tröttnat på att äta 1/6-paket (efter EN gång :p) så idag åt jag macka istället. Fast därmed finns det 1/6 + 4/6 (mod 1) paket kvar till imorgon, så när mina föräldrar tagit sina andelar blir det 1/6 över hur de än väljer. Jag får nog ta en mackmorgon till.

Till lunch åt jag och miscado på Subway. Vi tog skagen som vanligt med meny. Det kostade 82 kronor, vilket var exakt vad jag hade i en plastpåse i väskan i form av fjorton 50-öringar, 55 enkronor och fyra femkronor.

Kommentarer
Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-07-15 @ 11:36:39):

haha, vad sa dom i kassan när du betalade? :P



Är det priset för två?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-07-15 @ 21:34:14):

De frågade om jag tömt spargrisen (vilket jag hade) och tackade för växeln.



En valfri 30cm-sub (som räcker till två icke utsvultna personer) med dricka och chips/kaka kostar 82 kr.


LiteLagom [http://litelagom.com] (2009-07-16 @ 18:13:23):

Intressant analys, har du kommit ikapp och fått din oöppnade yoghurt än?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-07-16 @ 18:32:09):

Nja, släkten är här på besök nu så vi äter lagad mat varje morgon.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: