90-väg

Omkring 10.45 inträffade en olycka på Riksväg 34: [http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=4925266], [http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Linkoping-Olyckan-vid-Skedakorset&notisid=47955].

Ursprungligen var den enda användbara informationen att olyckan skedde i "Skedakorset", samt den första corren-bilden (och en likadan på wighsnews). Google gav 4 (distinkta) träffar på "Skedakorset", varav två handlar om den aktuella olyckan, en handlar om en annan olycka, och den sista är en miss. Alltså var jag tvungen att ta bilden till hjälp för att hitta olycksplatsen.

Man kan utläsa från solståndet (bilden borde tagits runt 11.00, vilket är 10.00 vintertid, vilket innebär att solen bör stå i "klockan 11", om 12 är rakt söderut) att fotot är taget söderut, och att vägen går ganska rakt söderut. Alltså färdades bilen söderut och skåpbilen pekar österut in på en avtagsväg. Man kan också se att det finns träd på båda sidor. Utifrån detta, och scroll i eniro-kartan, har jag dragit slutsatsen att olyckan skedde i en korsning som jag anser ligger vid Slaka. Det enda som grämer mig är att jag inte ser skuggan (pun intended) av den tredelade vägskylten på kartan.

Nu har artikeln uppdaterats och anger att Skedakorset är i höjd med Slaka djurhem, vilket innebär att min slutsats var korrekt. Samtliga 5 inblandade är lätt skadade.

Frågan som återstår är hur olyckan uppstod:

Platsen är en fyrvägskorsning, och bilen har kört in i skåpbilens vänstra sida. Alltså kom skåpbilen antingen från avtagsvägen till höger (och skulle tvärs över eller svänga vänster), eller från samma håll som bilen och skulle svänga vänster (dvs klassiska vänstersväng+bil bakom = fail).

Med största sannolikhet skulle bilen rakt framåt. Hastigheten vid kollisionen måste ha varit relativt låg, eftersom fordonen inte har lämnat korsningen och de inblandade bara blev lätt skadade (nollvisionens gräns för sidokollision är 50 km/h; jämför med den "våldsamma" korsningsolyckan mitt i stan för tre månader sen som troligen inte skedde i mer än 50 km/h: [http://hyperion.corren.se/archive/2009/4/6/k6cfhfldrv7ihjl.xml]).

Jag tror inte att skåpbilen kom från avtagsvägen: Isåfall skulle bilföraren hunnit reagera (man håller ju 90 ända tills det är uppenbart att bilen på avtagsvägen har för avsikt att köra in framför en), bromsa in från 90 till under 50, och kollidera med skåpbilen under de få sekunder det tar för skåpbilen att köra upp på vägen och ta sig ut ur bilens fil. (Och om jag hade varit bilföraren i denna situation hade jag nog väjt åt höger, enligt regeln "älgar backar inte, sikta på deras bakdel")

Därmed gissar jag på vänstersvängscenariot. Skåpbilen skulle svänga vänster, och började sakta in. Bilen bakom saktade också in, men inte tillräckligt. Föraren hade nog inte heller uppfattat att skåpbilen skulle svänga vänster, och försökte därför köra om / väja på vänster sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: