Hemfärd

Hemfärden gick som planerat, bortsett från två saker:
1. En oerfaren subwayarbetare gav oss för lite honungssenap (delvis mitt fel).
2. En avbruten landning. Det var molnigt och precis när vi kommit ner så att vi såg marken drog piloten på full gas och steg igen. Han sade att det var mer regn än väntat och att vi skulle ta den andra landningsbanan istället, vilket vi också gjorde. Jag misstänker dock att det var vinden som var problemet, eftersom de korsande banorna torde vara ungefär lika blöta. Vi landade iallafall bara 5 minuter sent, och det var tydligen värt en fanfar.

Annat som hände:
1. Vi såg ett biplan och en hängglidare med säte.
2. Jag noterade att vissa treaxlade semitrailers (långtradarsläp) kan fälla upp den främre axeln, precis som vissa lastbilar med två bakaxlar kan fälla upp den bakre axeln.
3. Vi åkte med samma flygbusschaufför från som till Skavsta, och han låter alltid vänster blinker vara på under omkörning.
4. På resan till Skavsta hade jag med hjälp av de vita 100m-stolparna längs motorvägen och mitt arbandsur bestämt bussens hastighet till 90 km/h, vilken stämmer överens med rådande trafikregler. Då kom jag också på att gränserna (på motorväg) - 90 för lastbil och buss och 80 för fordon med släp (såväl lätt som tungt) - stämde överens med observationen att de enda lastbilar vi körde om hade släp. På vägen hem, precis innan Linköping, blev flygbussen omkörd av en skåpbil med husvagn.. Det kanske var den föraren HA hade berättat om, som körde 110 på sin BE(tungt släp)-uppkörning, två gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: