Pirates?

Nu har jag ägnat en timme åt lunch. Det blev tortellini med ruccola i svamp- och löksås.

Under tiden såg jag på kinesisk talkshow. Jag har nog inte sett ett enda TV-program förutom melodifestivalen och kinesiskt skräp sedan jag åkte till Cambridge i januari. Talkshowen handlade om tre kinesiska sjömän som råkat ut för pirater utanför Somalias kust. De lyckades försvara sig och piraterna gav upp efter att ha fått några cigarettlimpor.

Mellan själva talkshowandet visade de rekonstruktioner av förloppet filmat på deras containerfartyg med piratesmusik i bakgrunden. Det var, i ordning, bitar av The Black Pearl, I Don't Think Now is the Best Time, Up is Down, Midnight Serenade, I Don't Think Now is the Best Time, The Black Pearl, och Fog Bound, vilket speglar det faktum att första och tredje soundtracket var bättre än det andra.

Det intressanta var att det inte var samma inspelning som soundtracket. Dels hördes det mindre diskant, dels var det annorlunda artikulation på vissa ställen, och dels saknades någon stämma. Alltså har kineserna antingen separerat filmmusiken från filmen (eftersom det inte nödvändigtvis är samma på filmen som på soundtrackskivorna) eller kommit över orginalnoter och spelat in en egen version.

Edit: Programmet gick i repris på kvällen, och denna gång tyckte jag att Up is Down var så dåligt intonerad (nära piano-kvalitet) att det omöjligt kan ha varit orginialorkestern. Men å andra sidan låter det inte jätterimligt att en annan orkester skulle ha fått tag i noterna och producerat exakt samma musik, som producenten sedan tagit utdrag ifrån, heller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: