Room Ballot

Rumsfördelningen för undergraduates vid Trinity College fungerar såhär:

I slutet på Lent Term (vilket är nu) ägnas tre veckor åt rumsfördelning. Under onsdag och torsdag första veckan får de blivande tredjeårseleverna välja rum, nästa vecka fjärdeårseleverna, och sist andraårseleverna.

De blivande andraårseleverna får ett könummer, "ballot number", var, där den som har lägst får välja först, och en tid att infinna sig på accomodation office för att utföra valet. Till år tre vänder man på listan, och till år fyra vet jag inte.

Ett undantag är dock att de som får betyget "first", vilket är ungefär 30% (för att vårt college är så bra), får välja rum först, fast tyvärr inte första året, eftersom första tentan går två månader efter rumsfördelningen.

Det de flesta hoppas på är alltså att få ett lågt könummer första gången, och sedan undvika bottenplaceringen nästa år genom att plugga hårt.

Tyvärr är jag på plats 173 av 210. Det innebär att jag kommer vara en av de sista i hela colleget som får välja rum, och att jag inte kommer tjäna så mycket på att få goda studieresultat i år heller.

Det är lite orättvist, eftersom den som av otur kommer sist första året är sist totalt, medan den som blir sist andra året (eftersom han/hon var först första året) blir sist bland de blivande tredjeårseleverna nästa gång, vilket ändå är före alla andraårselever, och dessutom kan förhindra det genom att plugga.

I vilket fall så finns det ungefär följande alternativ:

Burrell's field - det nyare boningskomplexet som är fem minuter bort från själva colleget och Hall, samt över en kilometer bort från föreläsningssalarna. Nära till Centre for Mathematical Sciences dock, där man har föreläsningar i år 3 och 4.
I huvudbyggnaden är man ungefär fem personer per våning som delar på en toalett, ett kök och en dusch, och det kostar omkring £690 per termin. I byggnaderna runt omkring har man egen toalett och dusch och delar kök med en annan person, £950 per termin. Det finns också dubbelrum, där den ena har ett eget rum med skrivbord medan den andra bara har ett litet sovrum och skrivbordet ute i allrummet, för £880 per termin, fast jag vill inte dela rum med någon.

New Court - bästa läget, närmast både Hall och andraårsföreläsningarna. Dock inte så nytt som det låter. Man delar på en toalett och dusch i varje trapphus, fast man har handfat på rummet.
Priset ligger på mellan £720 och £930 per termin.

Whewell's Court - nära till Sainsbury's, fast ganska långt från Hall. Egen kokvrå, men kräver normalt vertikal förflyttning för tillgång till toalett och dusch. Kostar £820 - £920 per termin.

Jag har just nu ingen aning om vad jag ska välja, men på torsdag eftermiddag kommer jag ha 172 rum mindre att välja mellan. Förhoppningsvis har då inte alla 158 enkelrum gått åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: