Matlab

I onsdags hade vi våra sista föreläsningar, och nästa torsdag är det dags för prov.

En av kurserna vi gått detta år är CATAM - Computer-Aided Teaching for All (före detta Applied) Mathematics. Under nästa år ska vi göra fyra projekt som omfattar programmering, och detta var en introduktion. Programmen får vara på vilket språk som helst, men på introduktionen fick vi lära os MATLAB. Tidigare år har de kört C++, men nu har de valt att byta till Matlab för att det är mer matematikvänligt. Földjaktligen gick vi till CMS idag för att få varsin kopia av Matlab gratis.

Jag lekte lite med det innan lunch och kom på mig själv med att undra hur man skulle göra för att få symbolhantering i Matlab. Jag är nämligen van vid Mathematica (alla IMO-medaljörer har fått det gratis de senaste två åren), och där sparas alla variabler som uttryck (så man kan skriva exv. x = y^2 först, och bestämma y senare). I Matlab går inte det (vad jag vet), men å andra sidan gäller det de flesta andra programmeringsspråk också, och det har jag aldrig reagerat på.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2009-05-23 @ 15:34:26):

Matlabs syfte är numerisk räkning, men testa sym().


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-05-23 @ 17:04:17):

Intressant, tack för tipset!



Råkar du också veta hur man får Mathematica att omvandla ett uttryck till numerisk form? :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: