Throttle

I lördags kollade jag på ESC via eurovision.tv. (Reglerna om TV-licens är lite otydliga: Man behöver TV-licens för att ta emot live-sändningar, men inte under vissa förhållanden om ens föräldrar har licens. Rimligen borde reglerna inte gälla utomlandssändningar alls, eller så borde mina föräldrars licens täcka detta.)

Hemsidan var elak, för pluginet man var tvungen att installera (Octoshape) installerade sig inte bara i browsern utan också i datorn, och lade sig i start-menyn och autostart. I vilket fall stod jag ut med det, och avinstallerade programmet direkt efter sändningen.

Efteråt fick jag mail från sysadmin om att jag var nära att slå i bandbreddstaket på 3GB/dag, och om det skedde skulle jag bli throttlad i 24 timmar. Jag kollade upp min trafik och såg att jag under ESC laddat ner 100 kb/s, men det konstiga var att jag också hade laddat upp i 150 kb/s. Jag frågade en kompis som också hade kollat men han hade inget onormal i trafikloggen. Troligen berodde det på att han hade kört BBC iPlayer och inte Octoshape.

En dag senare kom ytterligare ett mail som sade att de hade upptäckt användning av p2p-program från min dator, och upplyste mig om p2p-program var otillåtna för att bandbredd är dyrt och därmed inte ska slösas på uppladdning till andra samt att olaglig nerladdning av upphosrättskyddat material är olagligt. Då föll poletten ner.

Summa summarum: eurovision.tv är elakt för att de installerar p2p-program på ens dator när man egentligen bara vill se streamad video i browsern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: