Flygprocedurer

I boardingkön var det två personer som diskuterade att man passerar så många identitetskontroller när man flyger från Skavsta till Stansted. Här är min analys (som jag antar att många själva gått igenom):

Följande kontroller genomförs:
A. Biljett (dvs. boardingkort) och pass vid bagageinlämning
B. Biljett innan säkerhetskontroll
C. Pass för att lämna Schengenzonen och komma till gaten
D. Biljett och pass för gå genom gaten och komma ut på plattan
E. Biljett ombord på planet
F. Pass vid ankomsten

Syftena torde vara följande:
1. Se till att passageraren inte klantat sig och missuppfattat flygplats eller datum (B och delvis A), köat till fel gate (D) eller gått fel ute på plattan (E).
2. Se till att inte ett potentiellt explosivt bagage kommer med ett flygplan utan att någon inblandad också är ombord: Personen som lämnar in bagaget kopplas via pass till biljetten och väskan (A). Samma person måste passera genom gaten och identifieras via pass som biljettinnehavaren och ansvarig för väskan (D) om planet ska lyfta (annars lastas allt bagage av och alla passagerare ombord får gå ut och identifiera sina väskor). För att det inte ska bli en person för mycket ute på plattan (och en person för lite på planet de gånger personalen räknar) måste någon ta väskinlämnares plats i flygplanet, och eftersom detta nödvändigtvis omfattar ett byte av biljetter (E) så kan man antaga att den som är med ombord när planet lyfter definitivt är inblandad.
3. Se till att veta vilka som är ombord på planet om något händer (D, förutsatt att två personer inte byter plats på plattan).
4. Sverige måste hålla koll på vilka som lämnar Schengen (C).
5. UK vill hålla koll på och bestämma vilka som kommer in i UK (F).

Att ha så många kontroller innebär antagligen ett slöseri med passagerarnas tid, men i gengäld kan allting göras i sin egen takt - A och B samt säkerhetskontrollen kan passeras i god tid innan avgång, C öppnas omkring en timme innan avgång, D och E ca en halvtimme innan - och passagerarna är mer eller mindre fria att shoppa eller fika under tiden. Utan exempelvis kontroll A och D måste passagerarna till varje flight isoleras i samband med bagageinlämningen och därmed spendera större delen av tiden i ett kalt väntrum med för få stolar.

För övrigt är det procedur att passagerarna inte ska vara fastspända under tiden planet tankas.

Väl ankommen till Stansted missade jag bussen med en halv minut - jag kom fram till bussen när föraren höll sitt "välkommen, spänn fast er"-tal innan han själv spände fast sig och körde iväg. Han såg mig, men jag ryckte på axlarna och tänkte att två minuter var för de ca 40 passagerarna som redan var ombord var mer än 60 minuter för mig. Nästa buss var det lång kö till, men en tredjedel stod i fel kö för de hade orange biljetter i kreditkortsstorlek istället för blåvita i boardingkortstorlek.

Kommentarer
Erik [http://nilssonerik.blogg.se/] (2009-10-05 @ 14:15:41):

Varför ska man inte vara fastspänd när planet tankas? Börjar brinna - komma ut fort?



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: