Krav FAIL

Enligt Ny Teknik väljer kunder bort Krav-märkta varor. Ett experiment visade att testvarorna var 2,9 procent mindre populära om de var märkta än om de inte var märkta, trots att det var samma pris. 2,9 procent låter inte så mycket, men det innebär alltså att det är fler som väljer bort krav än som väljer krav.

Min gissning är att detta beror på att folk inte har någon uppfattning om vad saker egentligen är värda. Istället baseras prisuppfattningen på andra faktorer, såsom hur mycket varan brukar kosta eller som i det här fallet: huruvida varan är krav-märkt eller inte. Krav-märkning förknippas antagligen med onödiga kostnader, så i brist på referensprodukter uppfattas nog krav-märkta varor som icke prisvärda. Och även om man får välja mellan krav och icke-krav för samma pris så kan krav-produkten uppfattas som av sämre kvalitet eftersom den "borde vara dyrare".

Kommentarer
Anonym (2009-10-29 @ 19:42:31):

Samma artikel nämner även att andra undersökningar av samma sak visat på motsatt effekt om jag minns rätt.



I Uppsala argumenteras det för att ekologiskt bör undvikas, vilket möjligen kan ha påverkat någon konsument (även om jag inte tror att så är fallet).

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=969434,00.html

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=970889,00.html


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2009-10-29 @ 20:28:15):

Jag hittade inget i just den artikeln men Krav hänvisade i en annan artikel till en annan undersökning som sade det motsatta.



Det där om ekologiskt jordbruk är intressant. Jag själv reagerade nyligen när jag läste en rapport som talade om hur mycket kväve de olika formerna av jordbruk läcker per hektar men inte per färdig produkt, och jag har delegerat uppdraget att undersöka det hela till katten :p


Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2009-10-31 @ 12:53:43):

Och jag jobbar på det, men har tusen saker i luften samtidigt :p Prioriterat 1: plast i haven ;)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: