Blinka i svängfil

Det finns de som tänker att de inte behöver använda blinkers när de står i en svängfil, eftersom de står i filen.

Detta skapar problem för alla andra trafikanter som inte kan vara säkra på om man verkligen hade tänkt svänga eller inte. En bil kan stå i svängfil utan att vilja svänga på grund av en eller flera orsaker:
* Föraren har missat att det är en svängfil
* Föraren valde fel fil, och har bestämt sig för att försöka köra rakt fram ändå
* Föraren valde rätt fil, men har bestämt sig för att han vill och ska försöka köra rakt fram ändå

Genom att blinka varnar man inte bara andra bilister för att en sidledes förflyttning kan komma att inträffa, utan också:
* att man haft för avsikt att även utföra förflyttningen
* att man inte har ångrat sig om förflyttningen
* att om man inte har för avsikt att utföra förflyttningen så påminns man av klickandet i kupén att övriga trafikanter har förberett sig på att man ska göra något man inte tänkt göra

Det känns som att jag har skrivit det här förr men jag har inte lyckats mig googla fram till det:
Scenario: Du ska svänga vänster i en korsning och ska svänga vänster, samtidigt som en långtradare närmar sig från motsatt håll i vänstersvängfil utan att blinka. Vågar du svänga ut framför den bara för att den är i rätt fil?

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag observerade följande vid infarten till Ikea idag:
En rad bilar köade för att svänga vänster, och stod som vanligt en bit ut i mötande vänsterfil eftersom den bara är en svängfil. Mittemot stod en bil stilla och väntade på att få köra rakt fram, eftersom föraren valt fel fil, men ingen släppte förbi den eftersom man antog att det bara var någon som var för lat för att blinka. Efter att den slutligen kommit förbi gick det inte många sekunder innan en annan bil försökte köra rakt fram i vänsterfil igen, och det var tur att nästa bil på tur inte antog att den skulle svänga.

Kommentarer
PPP (2010-02-12 @ 17:05:30):

Blinka men inte svänga?

Vems fel är det om en bil på huvudled blinkar höger och jag skall svänga in vänster på huvudleden och blir påkörd i vänstersidan. Vederbörande blinkade men svängde inte.....???



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: