Bussjämvikt

En busslinje med regelbunda avgångar ligger i ett jämviktsläge, som är mer instabilt ju tätare bussarna går. Så länge alla bussar avgår i tid flyter allt på, men om en buss blir tillräckligt sen för att börja plocka upp passagerare som egentligen skulle med nästa buss uppstår en snöbollseffekt. De extra passagerarna sinkar bussen, då av- och påstigning tar längre tid och fler hållplatser måste angöras, och ju senare bussen är desto fler extrapassagerare måste den ta upp. Samtidigt kommer nästa buss att komma före i tidtabellen, då den får färre passagerare att plocka upp, och till slut är den ifatt.

Detta fick jag observera idag, på ettan (som går var 10e minut). Bussen (A) anlände ungefär 8 minuter sen till Rusthållaregården, och vid Abiskorondellen var bussen bakom (B) ifatt. När A stod vid Abisko körde B om, men väntade in vid korsningen med Östgötagatan så att bussarna stod jämsides. Sedan passerade B återigen när A stod vid Länsmuseet (och pinnen visade "NU NU"), men släppte förbi A genom att vänta vid Klostergatan. När A kom till Resecentrum var den ca 6 minuter sen (bussen brukar vara 4 minuter tidig, så den hade i praktiken förlorat ytterligare 2 minuter), och skulle dessutom byta förare. B stod under tiden på avstigningshållplatsen vid bussväntsalen. Nästa förare borde ha kört iväg direkt eftersom bussen var sen och nästa etta stod 20 meter bort, men denne uppfattade kanske inte situationen och stod kvar i ytterligare några minuter medan fler passagerare gick på och avgick slutligen 9 minuter sen från Resecentrum.

Detta påminde för övrigt om en annan händelse på Resecentrum för länge sedan. Jag skulle ta 15 hem till 096, och det var bara jag och en annan passagerare på bussen. Precis innan den avgick kom dock en tredje passagerare springandes, som busschauffören släppte på. Sedan kom det fler och fler. Innan bussen slutligen avgick hade 12 pers kommit till. Dessa 12 skulle egentligen ha fått vänta ca 10 (för 14) eller 20 (för 15) till, för att deras buss (jag tror det var en) antagligen borde ha kommit in någon minut efter att vi avgått. Slutsatsen är alltså att Ötraf planerat bytet i Resecentrum dåligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: