"Trafikrytm"

Det finns de bilförare som är ärliga med att de kör fört fort för att de vill.

Sedan finns det dem som påstår att de gör det för säkerheten ("måste följa trafikrytmen för att undvika farliga omkörningar eftersom alla andra kör för fort") ungefär som många amerikaner resonerar i en helt annan fråga ("måste ha skjutvapen för att försvara mig eftersom alla andra har") och med ungefär samma resultat (minskad säkerhet för alla).

Men även om man accepterar deras argument råkar de ut för ett stort problem när de vill använda det för att köra för fort: medianhastigheten (som i omkörningsminimeringssammanhang enligt mina uträkningar är "trafikrytmen") på många landsvägar och motorvägar ligger UNDER hastighetsbegränsningen (50%-60% av personbilarna kör över gränsen medan alla tunga fordon kör under på 90-vägar och uppåt). Det innebär att om du kör i högsta tillåtna hastighet, så kör du redan snabbare än optimalt för att minska antalet omkörningar. Kör du ännu snabbare orsakar du bara fler omkörningar.

Dock är inte min modell perfekt: Den antar att alla fordon är punkter som håller en konstant hastighet enligt en valfri fördelning och räknar varje gång en punkt passerar en annan som en omkörning. (Detta stämmer ganska bra på mångfiliga vägar, men inte på tvåfiliga där omkörande bilar måste vänta på mötande luckor.) Men den har iallafall räknat med att man spenderar kortare tid på vägen ju snabbare man kör, vilket är en annan invändning man kan höra från dem som kör för fort.

Här är alltså olika sätt att köra "säkert":

1. Välj hastighet så att av alla bilar som passerar en viss punkt så kör hälften snabbare och hälften långsammare än du. Är optimalt om man färdas en viss sträcka. Svårt att implementera. Resulterar i att man kör ungefär på hastighetsgränsen.

2. Välj hastighet så att av alla bilar du ser kör hälften fortare och hälften långsammare än du. Denna metod är optimal om man ska vistas på vägen en viss tid och inte en viss sträcka. Lite lättare att implementera. Resulterar i en lite lägre hastighet än metod 1.

3. Välj hastighet så att du kör om lika många bilar som du blir omkörd av. Detta är lätt att omsätta i praktiken genom att man håller koll på de två antalen och använder det till att avgöra om man ska köra om bilen framför eller låta bilen bakom köra om. Resulterar i en hastighet som jag inte har någon aning om vad den innebär, men borde ligga nära optimum ändå. (Senast jag åkte motorväg med min far påstod han att han följde trafikrytmen när han körde om 10 gånger fler bilar än han blev omkörd av...)

4. Tag i beaktande att det är ungefär lika säkert att köra om två bilar som att köra om en bil: Följ bilen framför på lagom avstånd, så kör du om 0 gånger medan alla andra bilar som kör om er skulle ha kört om honom ändå. Denna metod resulterar i att man kör lika snabbt som den långsammaste bilen på vägen.

5. Tag i beaktande att långa fordon ger farligare omkörningar: Följ efter en långtradare i 80 km/h.

6. (Endast på mittseparerade vägar med max två körfält i samma riktning): Kör bredvid en långtradare i 80 km/h. Antal omkörningar totalt på hela vägen: 0 (förutsatt att alla fordon klarar 80). Übersäkert!

Notera dock att bilens hastighetsmätare brukar visa 10% för mycket, så "bästa" hastigheten att hålla generellt är ca 5 km/h "för fort".

Och glöm till sist inte att hela den här diskussionen byggde på en falsk premiss. I verkliga livet ska man anpassa sin hastighet efter situationen samtidigt som man aldrig överskrider hastighetsbegränsningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: