Episk tågresa

Jag skulle egentligen flugit på torsdageftermiddagen, men på förmiddagen fick jag läsa på aftonbladet att alla flygningar skulle ställas in på grund av vulkanaska. När läget inte förbättrades på fredagen tänkte jag (och lyckades övertala Hans) att safe är bättre än sorry så vi bokade en episk tågresa från Sverige till England. (För övrigt är Deutsche Bahns hemsida ett väldigt bra ställe att boka episka tågresor på.)

Igår tisdag var det fortfarande flygstopp, så då bar det alltså av, med X2000 från Stockholm C på förmiddagen för Hans del, medan jag hoppade på i Linköping C vid lunchtid. Tåget avgick några minuter sent och vi anlände Köbenhavn H på eftermiddagen omkring en halvtimme sent.

Vi hade dock fortfarande en marginal på två timmar, som vi spenderade på att äta på Burger King vid det stora torget (det finns bara ett) samt på att köpa bröd och gifflar på Netto längre in i staden.

Omkring kvart i sju avgick CityNightLine från Köbenhavn H, och vi hade plats i en 6-bäddskupé som vi delade med en familj som åkte mellan Oslo och Bryssel. Det var häftigt att de fyra ungarna, ca 5-15 år gamla, blandade norska, flamländska/holländska och engelska friskt.

Ganska exakt tolv timmar senare anlände vi Köln Hbf, men från att ha varit först i ett tåg från Köbenhavn med vagnar mot Amsterdam, Basel och München var vi nu sist i ett tåg mot Amsterdam med vagnar från Köbenhavn, Mockba och (antagligen) Praha.

Den norsk-belgiska familjen skulle med Thalys till Bryssel som skulle avgå samtidigt som vi kom in eftersom vi var en halvtimme sena, men de hann antagligen med det. Vi hade däremot två timmars marginal (dels för att marginal är bra, och dels för att Deutsche Bahn inte kunde boka Thalys), så vi åt frukost nedanför katedralen på en parkbänk vid floden.

ICE-tåget från Köln Hbf till Bruxelles-Midi var mer än fullsatt och folk stod i gångarna. Vi hade däremot sittplats, så vi fick sitta under den två timmar långa resan.

I Bruxelles-Midi gick vi igenom Eurostar-incheckningen, en Schengen-passkontroll, en säkerhetskontroll, och en UK Border-kontroll för att komma till tåget. Vi fick varsitt boarding-pass men det kontrollerades aldrig.

Eurostar-tåget var fulare än jag hade förväntat mig, men snabbt gick det iallafall.

Två timmar och en tidsomställning senare, 12.33, steg vi av på St. Pancras International i London. Det tog 20 minuter att gå hela tågets längd och komma ut ur stationen tillsammans med alla andra resenärer, och sedan gick vi över gatan för att komma till King's Cross.

Det var 20 minuter kvar till ett direkttåg till Cambridge, så vi hann köpa lunch på Burger King för att äta på tåget. Trots det avreglerade tågsystemet gick det lätt att köpa biljett (bortsett från lite kortstrul). Det var bara att välja destination (Cambridge) och biljettyp (Anytime single). Visserligen kostade det £20 för 100 km, men resan tog bara 40 minuter.

När tåget rullade ut från spår 8 fick jag syn på en skylt på perrongen som det stod "Platform 9 3/4" på, men jag hann inte kolla under den om det fanns ett handtag innan den försvann utom synhåll. Det var konstigt att skylten satt på perrongen mellan spår 8 och 9, men det är ju förstås eftersom det inte finns någon perrong mellan spår 9 och 10 (och Rowling failade lite).

Sen fick vi släpa våra väskor hela vägen från tågstationen till Trinity. Totalt dörr till dörr tog resan drygt 27 timmar.

Innan övergångsstället mellan St. Pancras och King's Cross fick jag för övrigt en lapp om att jordens undergång var nära (ungefär samma budskap som på den lapp jag fick av två unga Jehovas-vittnen för några veckor sedan), och den innehöll bland annat följande text:

THE SCEPTICS SAY:- "We have heard all this before, but nothing has ever happened."
THE BIBLE SAYS:- in 2 Peter 3 v 9 :- " The Lord is not slack concerning His promise, as some men count slackness; but is long suffering to us-ward, not willing that any should perish but that all should come to repentance. " Do you listen to the sceptics or God's word -
THE BIBLE?

Kommentarer
manda (2010-04-22 @ 18:20:15):

yesss det finns ett handtag på perrong 9 3/4!


Annika (2010-04-25 @ 14:53:11):

Jag gillar episka tågresor genom Europa! Fortsätt så! :)


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-26 @ 09:50:19):

Tyvärr finns det för mycket att förlora om man fastnar någonstans på vägen i Europa. Det är främsta anledningen till att jag kommer fortsätta ta flyget. Restiden har jag inte så mycket emot.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: