Halvlöst bilproblem

Vi har en Volvo S60 som har dragits med ett problem med följande symptom:

* Bränslemätaren står på noll.
* Bakluckan går inte att öppna på normalt sätt. (Man måste pilla loss en plastbit och stoppa in nyckeln, istället för att öppna med knappen på luckan.)
* Belysningen inuti bagageutrymmet fungerar inte.
* Bakdörrarna låses inte. (Men larmet går om man öppnar dem)

Problemet har uppstått två-tre gånger förr och blivit avhjälpt på verkstaden, och senaste gången kom serviceteknikern fram till att det bara var att dra ut och sätta tillbaks en säkring.

Anledningen är alltså troligen att REM (Rear electrical module) hängt sig och behöver startas om genom att man tillfälligt bryter strömmen. I vår bil är det säkring nr 1 i säkringscentralen i bagageutrymmet, men i nyare bilar verkar det vara nr 5.

Frågan som kvarstår är hur felet uppstår. Tidigare gånger har det varit i samband med att vi fyllt bagageutrymmet, men idag föregicks det istället av att motorn tog lång tid att starta och dessutom lade av igen om man inte gav extra gas under tomgången.

Kommentarer
Viktor (2010-04-03 @ 20:51:02):

Min slutsats: dags att byta bil.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-03 @ 21:52:35):

Detta påminde mig om att jag glömde skriva "(Nej, lösningen är inte att sluta köra bil.)", men då tänkte jag mer på vissa mer miljömedvetna personer...



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: