Ötrafs biljettsystem

Östgötatrafiken bytte som bekant nyligen till ett nytt biljettsystem med kontaktlösa kort. Istället för att ha olika busskort till olika syften har nu resenären ett enda kort, "resekortet". Kortet kan innehålla såväl "reskassa" (värdekort) som "periodbiljett" (periodkort).

Det stora felet med detta system är dock i min mening att man inte optimerat tillräckligt för de vanligaste operationerna.

Det absolut sämsta är att man ska göra olika beroende på om man kommer från ett bussbyte (punkt 3/5 i listan nedan) eller inte (2/4). Reskasseresenären måste själv aktivt komma ihåg att han redan har åkt med en buss tidigare för att slippa betala igen. Om resenären inte är medveten om detta betalar han dubbelt, och om han är medveten men inte vet om den förra biljetten fortfarande gäller måste han provavläsa kortet först, vilket slösar tid.

Här har man valt att prioritera det sällsynta fallet att resenären vill köpa en ny biljett trots att han redan har en giltig sådan (6/7), på bekostnad av det väldigt vanliga fallet att resenären vill fortsätta på eller utvidga den biljett han redan har (3/5). Det vettigaste är självklart att byte antas om inte resenären uttryckligen trycker på en "extra biljett"-knapp eller säger till föraren.

Det andra stora felet är att reskassa på landsbygden (4/5) tar väldigt många tryck på förarens touchscreen (vad jag vet minst 6, se nedan), trots att det är väldigt vanligt. Systemet verkar vara gjort för att man lätt ska kunna välja olika exotiska alternativ, men det är inte alls bra för just den restyp som torde utgöra majoriteten av förarens försäljning: Enkel resa till en destination med en enda person/familj.

Här är mitt förslag på ett system som i de flesta fall klarar sig med 3 eller mindre knapptryck (heter det en knapp även när skärmen den är på är en touchscreen?):

När bussen stannar vid hållplatsen aktiveras "betalningsläget", antingen manuellt eller automatiskt. I detta läge visas följande på skärmen:
* Vänsterspalt (80% av skärmbredden): Lista över alla zoner bussen åker genom, i ett 4x3-rutnät. (Vad jag vet stannar 540 i flest zoner, och det är endast 10 st).
* Högerspalt (20% av skärmbredden): En meny-knapp som tar föraren till alla andra funktioner, 4 knappar med symboler för biljettyp, och en OK-knapp för att aktivera läsaren.

Föraren trycker på destination och biljettyp, som blir markerade, och trycker sedan på OK. När OK-knappen trycks aktiveras läsaren med den destination och bijlettyp som är markerad för tillfället, och resenären håller upp sitt kort för avläsning. (Byte hanteras automatiskt.)

Om föraren råkar trycka fel destination eller biljettyp är det bara att trycka på den rätta istället, innan han trycker på OK-knappen. Om flera ska åka likadant är det bara att trycka på OK igen då destination och biljettyp förblir markerade efter varje köp. Det går också att bara ändra den ena. Ofta behövs det alltså färre än 3 knapptryck.

---
Här är de vanligaste operationerna, i vanlighetsordning efter min gissning (Gammal metod i parentes):

1. Åka på periodbiljett. Håll upp kortet framför läsaren. (Stoppa ner periodkortet i läsaren.)
2. Kort resa med reskassa. Välj biljett på apparaten, läs av kortet. (Stoppa ner värdekortet. Kortet vet vad du ska ha för biljett, annars får du säga till föraren.)
3. Byte till kort resa med reskassa. Läs av kortet utan att välja biljett, annars köps en extra biljett. (Stoppa ner värdkortet. Inga pengar dras om du redan betalat en gång.)
4. Lång resa med reskassa. Säg destination och biljettyp till föraren. (Säg destination och biljettyp till föraren.)
5. Byte till lång resa med reskassa. Säg destination och biljettyp samt att det är ett byte till föraren. (Säg destination och biljettyp till föraren.)
6. Kort resa, två(?) på samma reskassa. Välj biljett på apparaten, läs av kortet, upprepa. (Stoppa ner värdekortet två gånger om båda ska ha den förprogrammerade biljetten. Tala med föraren annars)
7. Flera på samma reskassa, förutom punkt 6. Tala med föraren. (Tala med föraren. Se till att få kvitto då värdekortet inte kan spara informationen för byte eller biljettkontroll.)
8. Saldoförfrågan. Tryck saldo, läs av kortet. (Tala med föraren.)

Såhär har jag gissat att knapptrycken fördelas vid en genomsnittlig reskasseresa på landsbygden (denna beskrivning stämmer med vad jag såg en gång när Adam betalade men inte vad Matilda såg idag när jag betalade):
* Tryck på en knapp för att påbörja processen.
* Bläddra nedåt i listan över destinationer. (Listan ligger i vänsterspalten och har 4-5 val per sida.)
* Tryck på destinationen.
* Tryck på en knapp för att godkänna destinationen.
* Tryck på biljettyp (vuxen/ungdom/pensionär/familj) för att öka dess antal med 1.
* Tryck på en knapp för att godkänna biljettypsantalen.
* Tryck på en knapp för att godkänna biljetten och priset.
* Tryck på en knapp för att aktivera läsaren.

Kommentarer
Viktor (2010-04-04 @ 15:13:55):

Det som möjligen är mest irriterande är att det inte borde vara nämnvärt svårare att fixa till det system du föreslår. Möjligen får man lägga till en knapp på landsbygdsbussarna när bussen startas för att ange linje. Och det heter knapp även på en skärm (om det inte är en ikon som åsyftas, men de brukar vara uppenbart vilket det är).



Kortets stora fördelar för mig är: man slipper ta upp det ur plånboken, och man kan ladda det via internet.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-04 @ 16:21:59):

Bussen vet vilken linje det är, och det är troligen redan sammankopplat med biljettsystemet så att busschaufförens lista bara innehåller de relevanta zonerna. Att bläddra igenom hundratals zoner, 5 åt gången, skulle ta en evighet.



Det är antagligen bara så att någon inte tänkte till och lade alla zoner på samma sida trots att de fick plats.


Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2010-04-06 @ 20:24:35):

Dessutom kan man fuska och säga att man gjort en övergång fast man inte har det och på så sätt spara 10 kr... Det råkade jag göra en gång.



Annars så är det oerhört krångligt att behöva gå till tågvärden varje gång man ska åka pendeltåget.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-07 @ 08:15:12):

Det var det sämsta jag hört! :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: