Ryanair

En vis man sade en gång (i en kommentar på aftonbladet.se) att att flyga Ryanair är som att åka stadsbuss, men med tanke på den komplicerade prissättningen skulle jag dock hellre likna Ryanair vid SJ :p

När jag köper en Ryanair-biljett förväntar jag mig, precis som när jag köper en (2kl) SJ-biljett, inget av följande:
* Gratis mat / snacks / förfriskningar
* Obegränsat bagage
* Ekonomisk kompensation för omkostnader vid force majeure
* Lättnavigerat biljettsystem :p
Jag förstår inte varför vissa kräver högre servicestandard av flygbolagen bara för att deras fordon flyger. Jag skulle tro att det härstammar från den tid då flyget var en lyxvara och de rika som flög gärna betalade extra för servicen.

För övrigt fungerar biljetterna mellan Stockholm-Skavsta (NYO) och London-Stansted (STN) såhär:

* Varje biljett har ett baspris (vanligen £9.99/99kr om man bokar tidigt)
* Till det ska "taxes/fees" läggas, à £23.06/246.29kr NYO-STN och £29.97/322.97kr STN-NYO, såvida biljetten inte är "NO TAXES", vilket den är om man bokar tidigt.
* £5/55kr tillkommer för online-check-in
* £5/55kr tillkommer för kortbetalning (går numera inte längre att undvika på ett vettigt sätt)
* Man kan köpa plats för väskor på max 15 kg till ett pris av £15/165kr för en eller £50/550kr för två (ännu dyrare under sommaren)

Om biljetterna säljer dåligt sänker Ryanair baspriset och tar bort skatten, och tvärtom om de säljer bra.

Protip: Köp inte bagaget förrän några dagar innan avresa. Det kostar inte extra (vad jag vet), men du slipper förlora pengarna om du ångrar resan, och dina pengar spenderar lite extra förräntande tid på ditt bankkonto.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: