Sagan om ringen

Denna helg (fredag, lördag, söndag) visade TV3 de tre Sagan-om-ringen-filmerna.

Tro det eller ej, men jag har faktiskt läst de tre böckerna samt prologen om Bilbo, fast det var så länge sedan så jag har hunnit glömma allt. Lyckligtvis kan man fräscha upp minnet på Wikipedia. Där finns även information som inte finns i böckerna samt utförliga beskrivningar av hur filmen skiljer sig från böckerna.

Wikipedia förklarar bland annat att i princip vilka två som helst utav fem torn skulle kunna tolkas som "de två tornen". Däremot ges inget (engelskt) svar på vem som är konungen i "konungens återkomst", eller för den delen vem/vad som är "ringarnas herre".

Svenska Wikipedia (som jag endast använder för svenskrelaterad information) berättar att den ursprungliga översättningen av böckerna till svenska fått utstå kritik bland annat för att den skiljer sig för mycket från originalet och innehåller många fel (fast det enda jag märkte när jag läste var "han hade hejdat döden", i tredje boken).

För några år sedan gjordes en nyöversättning, så det heter inte längre "Sagan om ringen"/"Härskarringen" - "Sagan om ringen", "Sagan om de två tornen", "Sagan om konungens återkomst" utan "Ringarnas herre" - "Ringens brödraskap", "De två tornen" och "Konungens återkomst", vilket är närmare originalet. Därmed är det bara en tidsfråga innan det endemiska "Sagan om"-prefixet går i graven, medan "Det våras för", "Tjejen som" och "Ett päron till" lever vidare.

Det som egentligen inspirerade mig till att skriva detta blogginlägg var att jag kände igen Elrond. Han har alltid sett lite bekant ut, men först denna gång, när han skrynklade ihop ansiktet mot hoberna som dök upp vid hans rådslag, insåg jag att Elrond är agent Smith.

För övrigt tycker jag att filmerna är bra, men det är endast för att jag gillar stridsscenerna. Frodo, Sam och Gollum är bara tråkiga.

Ytterligare kuriosa: Peter Jackson, regissör för de tre Sagan-om-ringen-filmerna, är inte samma person som Percy Jackson, huvudperson i en viss HP-ripoff-film/bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: