End of term

Igår onsdag slutade week 8, och med den alla föreläsningar förutom den som drog över till i morse. Jag är klar med alla inluppar förutom en PDE-sheet (som jag egentligen inte behöver göra), som jag sparar till senare (dvs antagligen inte kommer göra). Därmed har jag gjort 263 uppgifter på 56 dagar, i genomsnitt 4.7 uppgifter om dagen. Den faktiska hastigheten har dock varierat. Inför ovettigt svåra uppgifter (där "svår" egentligen betyder "kasst formulerad") kan det gå flera dagar utan att jag löser något, medan ovettigt lätta uppgifter tar 10 minuter.

I samband med mitt inluppslösande har jag stött på ett fenomen som påminner om sporten Googlewhacking (att försöka få exakt en googleträff genom att googla två normala ord), nämligen att jag googlar ett uttryck som föreläsaren satt på en inlupp utan att förklara, och får tillbaks inluppen som en av de första bland inte särskilt många träffar. Exempel:
"linear gravitational equations"
"sound speed horizon"

Ett generellt problem med applied är att föreläsarna har en intuition om ämnet som de inte riktigt lyckas överföra denna till de förelästa, med resultatet att exempelvis en mängd ord som föreläsaren använder synonymt inte uppfattas som synonyma.

Det värsta inluppsfelet jag stött på denna termin var dock av en annan natur: Föreläsaren hade kopierat över en gammal uppgift som handlade om att iterera ett andragradspolynom innehållandes en parameter tre gånger för att få ut ett åttondegradspolynom, bryta ut två kända faktorer, dra roten ur det resterande sjättegradspolynomet, identifiera tre femte- och sjättegradsekvationer som parametern måste uppfylla för att rotutdragningen ska fungera, och lösa dessa för att få ut värdet på parametern. Dock hade han glömt kopiera den inledande texten som sade att man kunde behöva ta hjälp av en dator för beräkningarna.

Tidigare ikväll höll en sup(ervis)or (han som påminner om Snape) en liten tillställning med mince pies (liten pajliknande bakelse innehållande mincemeat - som inte är köttfärs utan russin och dylikt i någon sorts sylt) och vin/juice för sina supeer. Han och frugan ska gå och se Harry Potter 7 senare denna vecka, och hon berättade att han var väldigt upprymd för två år sedan när Emma Watson höll på att bli antagen till Cambridge. Han tyckte dock Watsons utseende försämrats sedan hon klippte håret kort, fast frugan påstod skämtsamt att han ändå hade en massa Hermione-affischer i taket hemma.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2010-12-03 @ 00:32:27):

Min första tanke var: Hur kan någon som påminner om Snape hålla en tillställning?



Nästa gång du träffar honom: Ta en bild så jag får se och hälsa att Emma Watson är skitsexig i kort hår.



Introducera mig gärna nästa gång jag kommer till Cambridge...


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-12-03 @ 12:14:58):

Jag tror du redan har sett honom och sagt att han inte alls är lik :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: