Paper 1

Så var det dags igen med prov.

Årets omgång består också av fyra tretimmarsprov fördelade på fyra dagar. Skillnaden är att det är fler uppgifter (ca 8+12 istället för 4+8) och högre uppgiftsgräns (4+6 istället för 4+5) samt att kurserna är fördelade mellan proven så att man måste kunna alla kurser till alla dagar.

I-uppgifterna värda 10 råpoäng, med +5 för en beta om man får 8-10 medan II-uppgifterna är värda 20 råpoäng, med +5 för en beta om man får 10-14 och +30 för en alfa om man får 15-20. Det är samma som förra året, och taktiken är fortfarande att satsa på II-uppgifter (värda 50 poäng) först, och ta I-uppgifter (värda 15 poäng) om det blir tid över.

Räknar man med CATAM-projekten (4 st motsvarande II-uppgifter) finns det alltså 720 råpoäng, 16 beta och 28 alfa tillgängliga vilket blir 1640 totalpoäng.

De kurser jag har förberett fördelar sig mellan proven som 5+9, 8+7, 6+8, 6+8. Minst marginal till gränsen 4+6 har jag alltså på I-uppgifterna i Paper 1 och II-uppgifterna i Paper 2.

Paper 1 gick bra idag, och jag har förhoppningsvis 3+6 kompletta lösningar (jag gjorde även ett försök på en II-uppgift som jag inte lyckades avsluta).

Nu ska jag gå igenom provet och titta på de bokstäver som kommer efter uppgiftsnumrena. De står för åtta olika examinatorer, A-H, och vissa examinatorer sätter svårare frågor än andra, så det kan vara en fördel imorgon att ge sig på de examinatorer som hade lätta frågor idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: