Vegetarisk mat

När jag äter i Hall väljer jag ofta den vegetariska menyn framför den ordinära (i höstas åt jag vegetariskt 50% av gångerna). (Och ibland, när inget ser inbjudande ut, väljer jag ingetdera och äter soppa med sallad, eftersom coleslaw är så gott.) Detta har ingenting med djuren eller miljön att göra, utan det är helt enkelt en smakfråga, och det verkar som att vegetariskt och icke-vegetariskt i genomsnitt är lika gott.

Till skillnad från en annan fisk saknar jag inte köttet "av principskäl" (för att köttsmaken saknas) i de vegetariska rätterna som är kötträttsderivat (men jag håller med om att den typiska vegetariska smaken är äcklig). Det är klart maten måste smaka något, men i många fall är det inte köttet som ger maten dess smak.

Något som faktiskt gör smaken i många av mina favorit-ex-icke-vegetariska rätter är dock osten. Ostkonsumtion orsakar visserligen i stort sett samma problem som köttkonsumtion, men eftersom en ko ger mer mjölk än den ger kött borde det iallafall bli mindre mängd av problemen per massa mat.

Exempel på god mat, oavsett köttinnehåll, är lasagne eller liknande med ost, pasta med ostig sås, och pannkakor med ost.

Kommentarer
mb (2010-05-09 @ 18:38:21):

Umami!!!


Aquila (2010-05-29 @ 15:49:53):

jag tror att ost ger ca lika stora utsläpp som fläskkött medan nötkött ger mkt mer. har dock ingenstans att hänvisa.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: