Savetrees

Jag skriver sammanfattningar av mina föreläsningsanteckningar i LaTeX, och ibland blir det krångel med att man behöver göra symboler som inte är standard. Då brukar jag googla för att se hur andra har löst problemet, men det gäller att vara försiktig - exempelvis inom kvantmekaniken finns det en symbol som heter "bra" och då är det viktigt att även inkludera dess kompis "ket" i sökningen.

Jag ser till att skriva så kompakta anteckningar som möjligt, eftersom jag tycker att lättläslighet är mindre viktigt än att inte behöva bläddra igenom en massa sidor (fysiska eller elektroniska) för att hitta det jag söker. Savetrees är ett LaTeX-paket som sparar pappersyta genom att bland annat minska marginaler och mellanrum, så det passar mig perfekt även om syftet inte är detsamma som mitt.

Något annat som sparar papper är att återanvända gamla papper. Jag hade med mig en bunt i början av terminen för att använda som kladdpapper, och den tog slut för ungefär en vecka sedan. Den naturliga frågan är då förstås vilket som är bäst för naturen: Att ta med sig en bunt papper ombord på flyget, eller att köpa nytt papper här?

Om det är så att tillverkningen av ett papper skadar naturen mer än att flyga hit det så kan man fråga sig hur mycket större skadan är, så att man får ett hum om hur mycket användbar yta det ska finnas kvar på ett använt papper för att man ska ta med sig det på flyget hellre än at köpa nytt när man kommer fram.

Kommentarer
En katt (2010-11-17 @ 22:41:42):

Denna gång orkade jag inte bli utmanad. Ta du med de papper du tycker du behöver och köp nya när du vill. Du har min tillåtelse... :p


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-11-18 @ 16:40:21):

Tack :p Hoppas naturen håller med dig :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: