Week 6

Igår slutade week 6, och nu är det bara en fjärdedel kvar av terminen. Jag har hitills gjort 168 uppgifter, och jag har 79 kvar att göra. Detta ger mig en screwedness på 60%, men bara 36% om man bara räknar med dem jag absolut måste göra, och jag begränsar mig till endast dem som ska lämnas in denna termin blir det 20%.

Just nu tycker jag att de mest intressanta, eller rättare sagt minst ointressanta, kurserna är Cosmology (för att vi håller på med häftiga saker såsom stjärnor och svarta hål) och Fluid Dynamics (för att vi gör ganska realistiska problem). I General Relativity har vi just spenderat en hel föreläsning på beräkningar för att härleda Schwarzschildmetriken, och föreläsaren sade att man bör vara beredd att göra massor sånt om man vill fortsätta i ämnet. Electrodynamics rullar på sakta men säkert, medan Principles of Quantum Mechanics rullar på sakta och osäkert.

Idag var det återigen Fluids-labb, och vi studerade bland annat plug hole vortices (virvlar som uppstår när man exempelvis tömmer ett badkar). Det var bara jag och AndyMc där, så nästa gång kommer vi behöva gå på tisdags- eller onsdagsgruppen istället. En av grejerna vi gjorde var att tävla i att tömma en flaska så fort som möjligt. Lösningen är förstås att skaka flaskan i cirklar för att skapa en virvel, vilket jag tror jag lärde mig i ettan genom att vi ibland fick leka med två läskeflaskor som satt ihop i en dubbelskruvkork specialdesignad just för detta syfte. Däremot hade AndyMc ingen aning om det, och Ian visste inte heller när jag frågade honom senare. De trodde båda att det bästa var att försöka luta flaskan så att luften kunde komma in och vattnet ut.

Därmed genomför jag nu en läsarundersökning: Vilka här har någonsin med flit skapat en virvel i en tömmande flaska? Har någon gjort det utan att inse att vattnet kommer ut snabbare?

För övrigt var jag i tisdags för första gången i mitt rum någon gång mellan 9 och 13 på en icke-söndag. Föreläsningen 11-12 var inställd (och ersattes med den jag missade i lördags) och nästa föreläsning går jag egentligen inte på, så jag gick hem i två timmar. I dag gjorde jag samma sak.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2010-11-19 @ 00:04:32):

Det är standardtekniken i hävtävlingarna :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: