Applied

(Den ointresserade läsaren rekommenderas att endast läsa det som står i fetstil.)

För en dryg vecka sedan gjorde jag mitt första riktiga val. Hittills har jag hållit alla dörrar öppna genom att läsa alla kurser, men denna termin går det 20 kurser fördelade på 8 schemaplatser, och eftersom jag inte har någon time-turner har jag tvingats välja.

Jag hade tänkt mig att valet skulle bli svårt, eftersom jag gillar både pure och applied. Pure för det rigorösa tankesättet där man har full koll på vad allt är och vad som händer. Applied för att man gör häftiga saker med verklighetsförankring. (Dessutom finns applicable där statistik också är häftigt och verkligt.) När jag läste kurslistan blev dock beslutet enkelt: Alla pure-kurser var tråkiga (förutom en som jag gick på för två år sedan men inte förstod) eller enkla, medan alla applied-kurser var antingen häftiga eller användbara.

Följaktligen ser mitt schema ut som följer:
MWF 9: Fluid Dynamics II (D)
MWF 10: Cosmology (C)
MWF 11: Partial Differential Equations (D)
MWF 12: Principles of Quantum Mechanics (D)
TuThS 9: Dynamical Systems (C)
TuTh 10: General Relativity (D)
TuTh 11: Electrodynamics (D)
TuThS 12: Classical Dynamics (C)
(Min IMO-bekant kommenterade mitt kursval såhär: "At MIT, we call that physics.")

Det finns två typer av kurser. C-kurserna är enklare och kommer ha 4 I-frågor och 2 II-frågor på slutprovet. D-kurserna är svårare och kommer ha 3 eller 4 II-frågor, beroende på om de är 16-timmars eller 24-timmars.

Ett annat val som blev lätt var vilka kurser jag skulle supervisas i. (För övrigt noterade Ian att supervise borde vara motsatsen till undervisa, fast det är det inte.) Åtta kurser tyckte jag nämligen var lite mycket, så jag frågade min DoS i samband med DoS-mötet då jag skulle välja, och han sade att Dynamical Systems inte var någon större fara att skippa om man inte ville fortsätta med Mathematical Biology (urk), och Partial Differential Equations skulle inte bli jätteanvänbart heller. Det blev alltså supar i de övriga sex kurserna.

Nu har föreläsningarna pågått i exakt en vecka, och jag har kommit fram till följande:

* De flesta kurser spenderar massor tid på repetition av sådant vi redan lärt oss. Föreläsarna verkar vara måna om att kurserna ska vara fristående, trots att det finns förkunskapskrav. Extra illa blir det när samma koncept förekommer i många olika kurser. Vi har till exempel sett samma bevis (fast olika notation) för att en Hermitesk matris/operator har reella egenvärden och ortogonala egenvektorer (för olika egenvärden) i inte mindre än 5 olika kurser (IA Vectors and Matrices, IB Linear Algebra, IB Methods, IB Quantum Mechanics, II Principles of Quantum Mechanics). Detta är ett slöseri på tid.

* C-kurser har väldigt långsamt tempo. Detta är förstås syftet, men likväl är det ett slöseri på tid (för mig).

* I applied läggar man ibland mycket tid på att fundera över saker som är självklara om man kan pure. Detta är också ett slöseri på tid (för mig).

* All dödtid som uppstår på föreläsningar enligt ovan kan läggas på att lösa inlämningsuppgifterna, förutsatt att man har skrivit ut dem (vilket jag har börjat göra).

* Min DoS hade rätt i att föreläsaren för Classical Dynamics suger (i slutet av kursen förra året var det tydligen bara en student kvar som gick på föreläsningarna, och hon var galen) och att det är mer värt att använda sig av anteckningarna på nätet. Nu sitter jag på Graph Theory-föreläsningen (pure) istället och lyssnar lite halvt medan jag löser inluppar. På lördagar går jag också på Number Theory (pure) eftersom det inte är någon Electrodynamics. Däremot går jag inte på Topics in Analysis (pure) på General Relativity-luckan.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2010-10-16 @ 13:24:41):

Tja... det är ju bra med repetition. Det kanske är därför vi läser två-tre kurser åt gången (utöver kinesiskan)? Då blir ju repetitionerna aldrig så sega som om man gör kursstarter direkt. Ångrar du ditt val?



Jag skulle också kalla det för fysik baserat på namnen.



Mathematical Biology borde ju vara den intressanta delen av biologi. Jag tycker du borde ge det en chans. En intressant sak som du skulle kunna notera är att jag helt fördomsfullt kommer kläcka ur mig att det kommer finnas fler tjejer på den kursen än de andra, speciellt om kursen inte bara riktar sig till matematiker utan även de som läser biologi.'



Ha så kul första månaden genom att läsa om saker du redan kan! Ångra dig innan det är för sent om du tycker att du borde. Vilket som så är du bäst ändå. För te pescado (L)


Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2010-10-21 @ 17:17:45):

Hm, intressant att bara läsa fetstil. Men det gav inget så jag läste om från början :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: