Myntet i kaffekoppen

För länge sedan läste jag ett problem som lydde ungefär:

Tag en (cylindrisk) kaffekopp, lägg i ett mynt, och häll på kaffe tills du inte ser myntet längre. Hur mycket vatten måste du späda med innan blandningen blir så genomskinligt att myntet syns igen?

Svaret är att man måste hälla tills det rinner över. Så länge allt kaffe är kvar i koppen påverkar inte spädningen mängden kaffe ("antalet kaffepartiklar") som blockerar strålgången mellan mynt och öga - blandningen blir mer utspädd men ytan stiger så att det blir mer blandning i vägen.

Detta fenomen blev relevant för mig idag: Jag ställde för några dagar sen ett glas vinäger (plus lite övriga ingredienser) i köket, för att bananflugor skulle lockas till det och drunkna i det. Idag ville jag se hur många som hade gjort det men jag hade tagit så mycket vinäger att det inte gick att se flugorna i botten av glaset. Jag försökte späda med vatten men när det inte hjälpte kom jag att tänka på detta problem och hällde därmed ut lite vinäger ur glaset istället.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se] (2011-02-06 @ 21:12:45):

Innan vätskorna blandat sig till något homogent så finns det vattenfickor, så man ser tydligare :p


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-02-06 @ 22:23:55):

Fusk! :p (Det tänkte jag inte på!)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: