Gravlaxsås

Det känns som att jag har bloggat om det här tidigare, men jag lyckas inte hitta det. Säg till om det låter bekant, eller om ni hittar det gamla inlägget med er Google-fu. Det här är taget ur minnet, så felaktigheter kan förekomma.

Förr kunde man på ICA Maxi köpa två olika burkar med sås som är lämplig att ha på gravad/rökt lax (eller på ris, om man frågar scado), under något/några av namnen "hovmästarsås" eller "(fisk [sic] &) gravlaxsås". Dock såg de två såserna likadana ut, kostade lika mycket, och hade samma ingredienser (i samma ordning) och näringsvärden. Jag brukade välja sort på måfå, och märkte aldrig heller någon skillnad i smak mellan de två.

Ibland kostade burkarna olika mycket, vilket kändes konstigt för mig som visste att de var i princip identiska. Jag undrar vad de som köpte den dyrare såsen hade för anledning (vana? god relation med producenten?).

Numera ser den ena såsen gulare ut och har annan ingrediensordning, och jag tror de kostar olika också.

Kommentarer
Kalle (2011-04-17 @ 01:28:49):

Jag tycker det har var ett jättebra blogginlägg efter en jättedag full av massor med intryck.



För det handlade inte om någonting :p



Tack, nu kan jag somna gott.


mb (2011-04-19 @ 22:38:02):

på ica/coop/hemköp kan man köpa creme fraiche från arla och icas/coops/hemköps egna märken. dessa är alla tillverkade av arla och har samma recept, men förpackningen med arlas logo är alltid någon/några kronor dyrare!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: