Grenoble 5a

EMBL
European Molecular Biology Laboratory har sitt huvudkontor i Heidelberg, men har en filial i Grenoble, som samarbetar både med ILL och ESRF. Större delen av EMBL-byggnaden utgörs av diverse labb, och det ser ut som att man endast hanterar två olika vätskor: vatten och brunt slam. Jag antar att det är slammet som innehåller bakterier och sprider mindre angenäma odörer.

På senare år har man framförallt satsat på proteinkristallografi, och det verkar som att en stor del av arbetet är att framställa och kristallisera proteiner så att de kan undersökas på ESRF. Detta görs fortfarande manuellt, och även om man försöker att standardisera och automatisera processen bland annat med hjälp av robotar, så är det långt kvar. Dock blev jag imponerad av att de har eget folk som designar och bygger väldigt avancerade experimentapparater.

Lunch
Den sista lunchen åt jag tillsammans med tre studenter från EMBL. Till skillnad från alla andra jag träffat kommunicerade de på engelska till vardags. Det kanske beror på att andelen utlänningar är större bland studenterna än bland forskarna och personalen. En av de tre var kines, född i Swatow (mina föräldrars hemtrakter), och hade studerat en kortare tid i Sverige. Dock kunde han varken tala teochew eller svenska.

Det var ovanligt mycket folk i matsalen, kanske för att det serverades pizza som det ibland görs på fredagar. Kön till pizzan var väldigt lång, men den var värt det. Jag tog dock bara en halv pizza, för att få plats med för- och efterrätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: