Käftis

Igår fick jag en SMS-påminnelse om att jag hade tandläkartid idag, och det var tur för det hade jag helt glömt bort. Detta skulle dessutom vara mitt första besök som jag behöver betala för.

Undersökningen började med en tandröntgen, och jag noterade att tandläkaren inte gick in i det angränsande rummet för att ta bilden, utan bara sträckte in handen och tryckte på knappen. Anledningen till att personalen inte ska befinna sig i rummet när bilden tas är förstås att de inte ska utsättas för alltför mycket strålning (men det är okej för patienten, som bara gör det någon gång om året). Dock var jag glad över att jag då inte behövde bita i fotoplåten så länge.

Det är trevligt att fotoplåten numera inte är en bit film som måste framkallas och tittas på vid ett återbesök, utan en liten elektronisk dosa kopplad till datorn som får upp bilden inom några få sekunder. Därmed kunde vi direkt se ifall någon bild blev dålig (en blev väldigt sned, men det gjorde inget), och jag fick se att visdomständerna i min underkäke pekar rakt framåt istället för uppåt.

Bilderna visade också att jag hade början till hål mellan några kindtänder. Tandläkaren fortsatte sedan med att känna på (gräva runt mellan och skrapa på) alla tänder, samt slipa bort en massa tandsten. Allt var väldigt blodigt.

Efter besöket gick jag direkt in på Kronans droghandel och köpte tandvårdsprodukterna jag blivit rekommenderad. Jag undrar hur mycket de tjänar på att ligga i samma hus som Folktandvården...

Kommentarer
Erik (2011-04-12 @ 08:43:27):

Jag fick också sms, men i söndags, när besöket var på måndagen. Riktigt bra!


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-04-12 @ 09:13:41):

Ja, det är precis vad jag fick också :)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: