Trinitarian Formula

Även de studenter som planerar att fortsätta med ett master-år ("Part III") rekommenderas att ansöka om graduation i år, ifall det otänkbara skulle inträffa (dåliga provresultat följt av icke-antagning till Part III).

I ansökningen (som faktiskt sker online!) finns en kryssruta med följande text: "Your Degree will be conferred using the Trinitarian formula. If for religious reasons you do not want the Trinitarian formula please tick this box." Det som åsyftas är alltså inte colleget Trinity, utan den kristna treenigheten.

Den relevanta biten i graduationsceremonin går till såhär: Man går fram och knäböjer (går också att välja bort av religiösa eller medicinska skäl) för vicekanslern som tar en i händerna och säger: "Auctoritate mihi commissa admitto te ad gradum (name of degree), in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti." Det är den sista halvan av frasen som går att välja bort.

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra ännu. Å ena sidan känns det helt absurt att få sin kandidatexamen i faderns, sonens och den heliga andens namn, men å andra sidan känns det onödigt att bryta traditionen - jag hade antagligen inte ägnat frågan särskilt mycket tanke ifall jag inte aktivt blivit tillfrågad. Vad tycker ni läsare?

Kommentarer
Viktor (2011-04-29 @ 17:44:33):

Om du inte har något emot det så tycker jag att det är vettigt att följa traditionen. Går man på ett så anrikt universitet så kan man ju lika gärna köra på det fullt ut.


Kalle (2011-04-30 @ 01:24:04):

Du bör ta till vara på den oändliga himelska makten tills vidare. Däremot kommer den inte att behövas när du själv blir MASTER OF SCIENCE!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: