Grodbarometer

En av de två viktigaste böckerna i min barndom var "Lära på lek : över 200 roliga experiment med natur och teknik". Jag har läst igenom alla "experimenten" i den flera gånger, och även om jag aldrig utförde några av dem (förutom synvillorna) har jag denna bok att tacka för mycket av min fysikaliska intuition.

Ett av "experimenten" var en grodbarometer: Montera in en pappstege i en glasburk, och sätt in en pappgroda, kopplad via en komplicerad mekanism till ett tätt membran spänt över burkens öppning. Vid lågtryck spänns membranet ut och grodan klättrar ner, medan högtryck trycker in membranet och grodan klättrar upp.

Nyligen fick jag reda på att denna idé antagligen är baserad på riktiga grodbarometrar: Om man stoppar en groda i en burk med en stege och vatten (och EJ lufttätt lock), så sitter grodan vid toppen av stegen när det är vackert väder, men klättrar ner i vattnet när det ska bli regn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: