Homologi

Detta inlägg handlar inte om det matematiska begreppet homologi, som jag tyvärr knappt har ett hum om vad det är trots att mina vänner läste om det detta år (och om jag inte minns fel gick även jag på föreläsningar om det, fast bara på skoj...). Istället är det det biologiska begreppet homologi som behandlas.

Som vi fick lära oss i biologin är två organ i två olika djur
* homologa, ifall de har gemensam evolutionär härkomst (exempelvis människohand och fladdermusvinge), och
* analoga, ifall de har samma funktion, men olika härkomst (exempelvis fladdermusvinge och fjärilsvinge).

I min forskning började jag med att koda ihop ett program som behandlade ett tvådimensionellt system. Senare kom jag på en enklare endimensionell modell, och anpassade då en kopia av koden till detta fall. När jag under de kommande veckorna kom på förbättringar till algoritmerna var jag då tvungen att göra ändringarna i båda versionerna av programmet.

Till slut behövde jag omvandla mellan 2D och 1D så jag beslutade att klistra ihop de två versionerna till ett enda program. Då märkte jag att det gick att lista ut vilka bitar av programmen som skrivits innan jag kopierade ut koden för 1D-modellen (homologa kodsnuttar) och vilka bitar som tillkommit efteråt genom att jag skrivit samma sak två gånger (analoga kodsnuttar), eftersom det i det senare fallet fanns små skillnader, såsom mellanslag och variabelnamn, mellan versionerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: