iPad

Min disponabla tid (med vilket jag menar vakentid minus ätande och hygien) spenderas normalt nästan uteslutande framför datorn eller på föreläsning. Därmed får jag extremt sällan tillfälle att ens potentiellt kunna få användning för en Ipad, eftersom jag är den typen som föredrar att fokusera på föreläsningen under föreläsningarna.

Nu har jag dock kommit på ett mycket bra användningsområde: visa noter. Jag provade idag att ställa min fars Ipad, laddad med pdf-noter från IMSLP, på pianonotstället, och det blev precis lagom storlek stående (men den som behöver större kan köra liggande). (Jag har tidigare provat att ställa en laptop ovanpå pianot, men det är mycket krångligare. Den våghalsige med en lite mindre laptop kan också prova att vika upp den helt och ställa den på tvären på notstället.)

Därmed slapp jag skriva ut noter som jag ville testspela. Det blev också mycket lättare att bläddra - bara dra med fingret på skärmen istället för att fumla med en bunt papper som desperat vill minimera sin lägesenergi. Dock gäller det att peta på Ipaden ofta, så att den inte går i viloläge.

Nu fattas bara att någon uppfinner en app som kör fourieranalys på mikrofonljudet för att identifiera var man är i musiken och scrolla därefter. Antagligen finns redan appar som bläddrar åt en, men bara om man följer den givna metronomen.

Protip: I UK har jag börjat skriva ut pianonoter med två sidor per ark, dvs A5-storlek, för att slippa bläddra så mycket. Jag har hittills inte haft några problem med att läsa dem.

Kommentarer
Karl (2011-08-19 @ 20:41:56):

Vad tror du om att använda den inbyggda kameran i nyare pads för att se när du tittar på sista raden istället?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-08-19 @ 21:31:26):

Ah, smart! Men det behöver inte vara så snofsigt utan det räcker med att den känner igen någon sorts signal, exempelvis att man räcker ut tungan! :p



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: