Tales from the road

Övriga saker jag noterade på Stansted:

1. Vid gaten fanns en liten ask med små fack numrerade 20, 40, ..., 160, 180, 9. Min gissning när jag såg det var att det skulle stoppas en lapp (exempelvis avriven boardingkortsremsa) per passagerare i den, och att det totalt finns 189 platser på planet (Ryanair kör nästan uteslutande med en enda flygplansmodell, B738, så det är inte orimligt att det alltid finns lika många platser). Jag visste att flygplanet har 6 platser per rad, förutom första raden som endast har 3, så jag förutspådde därmed att det skulle ha 32 rader.

Platsen jag satte mig på, längst bak i planet, var tyvärr 33F, så min teori gick i stöpet. Av en händelse blev dock trappan till bakdörren försenad på Skavsta, så jag fick (i positiv bemärkelse) gå igenom hela planet sist av alla (bortsett från någon som behövde assistans), och det visade sig att min teori stämde trots allt. Ett visst radnummer saknades på planet - ni kan gissa vilket.

Det fick mig dock att fundera på hur det skulle kunna fungera med en otursrad på planet - det man normalt är rädd för ska hända på ett plan är ju att det störtar, och i så fall är det inte bara en rad som drabbas. Tänker man att hela flygplanet löper större risk att råka illa ut bara för att man kallat rad 13 för rad 13 istället för rad 14, eller är det så att den som sitter i rad 13 kommer åka ut för någon annan olycka?

2. Säkerhetskontrollen har moderniserats. Numera placerar man allt sitt handbagage i lådor, som matas ut automatiskt vid rullbandets start. Efter röntgen rullar de godkända lådorna vidare till den väntande ägaren, och lådorna matas sedan tillbaka på ett rullband under hela maskineriet. (Tidigare var personalen tvungna att plocka upp lådorna och lyfta upp dem på en sluttande ränna bredvid för att de skulle rulla tillbaks med hjälp av gravitationen.)

De rödflaggade lådorna stannar efter röntgenapparaten, de drivande hjulen som utgör rullbandet sänks ner, och hjul i tvärgående riktning aktiveras och för ut lådorna till ett alternativt band, där de plockas upp av säkerhetspersonalen som sedan ber passageraren öppna väskan och visa upp innehållet. (Tidigare var personalen tvungna att dra väskorna till sidspåret själva.)

3. Ett av Ryanair-planen hade annorlunda målning, nämligen som denna (vitblå med "Boeing" i fronten) fast "Ryanair" på stjärtfenan. Jag vet inte ifall det var inlånat, en prototyp, annorlunda, eller samma som alla andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: