Kontanter

Denna termin har jag tvingats börja använda kontanter, eftersom cafeterian på CMS dels har en minimidebitering för kort och dels har extremt långsam korthantering.

Till skillnad från vissa kontantförespråkare har jag dock funnit att jag har mindre koll på mina pengar när jag använder kontanter än när jag använder kort. Skillnaden kan dock bero på att jag tar ut ca 1000 kr åt gången av lathet (bankomaten är "långt bort") samt på att cafeterian (och godisautomaten) inte lämnar kvitto.

I månadsskiftet okt-nov gick mitt bankkort ut, och ersättningskortet dröjde, så jag var tvungen att använda kontanter även på Sainsbury's i några veckor. (Jag kunde använda mitt Ica-bankkort i bankomaterna till förmånlig växelkurs, vilket var den ursprungliga anledningen att skaffa Icabanken överhuvudtaget.) Eftersom jag alltid använder automatkassan kom jag på följande enkla taktik för att minimera antalet mynt jag hade i plånboken:

Den grundläggande idén är att ge maskinen alla ens pengar, och sedan kommer maskinen ge tillbaks det man ska ha i optimalt antal mynt och sedlar. Eftersom jag bara bryr mig om mynten behöver jag dock bara kasta i alla mina mynt (inmatning i maskinen sker via en myntkopp istället för en myntspringa, så det är inte så krångligt) och sedan mata in tillräckligt mycket sedel. Maskinen räknar ut den optimala växeln, och jag lämnar affären med minimalt antal mynt i fickan.

Tyvärr fungerar inte detta trick, för maskinen lämnar inte optimal växel. Exempelvis fick jag en gång 5 st 20p-mynt (tillsammans med en massa annat).

När jag slutligen fick mitt nya bankkort visade sig att de infört möjlighet för kontaktlös betalning vid belopp på max £15. Enligt informationsbroschyren är det bara att hålla upp kortet mot läsaren - sedan säger det blipp och man är klar. Som en säkerhetsåtgärd efterfrågas PIN ibland. Tyvärr är inte Sainsbury's kortläsare kompatibla vad jag vet, så jag har inte kunnat testa detta än.

Ett större problem är att bankkortet nu stör ut mitt universitetskort, så jag måste ha korten i separata plånboksfack och vika ut flärpen med rätt kort (universitetskortet) när jag ska betala i matkön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: