Information om vägar

Nuförtiden använder jag uteslutande Google Chrome som webbläsare, med ett enda undantag: Vägverkets info om vägar.

Den sidan fungerar varken i Firefox eller Chrome, så jag tvingas använda Internet Explorer när jag exempelvis vill ta reda på vad hastighetsbegränsningen på olika vägar är. Eftersom detta är det enda jag använder IE till har jag till och med satt det som startsida.

Förutom att sidan bara fungerar i en browser är den också väldigt dålig. Man panorerar runt genom att dra i bilden, men det område som kommer in i bild är blankt tills man släpper musen. Då (och när man zoomar) kommer det upp en liten "Laddar kartan"-förloppsmätare, och det gäller att man inte försöker att göra något annat under den dryga sekunden som nya bilden laddas (ja, det tar lika mycket tid varje gång för hela bilden laddas om även om man bara flyttar sig en pixel), för då skiter sig allt. Det gör det också om man exempelvis råkar dra musen utanför ramen medan man drar i kartan.

Den sidan har helt enkelt ett och annat att lära sig av Google Maps.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: