Avfärd

Mitt flyg skulle avgå från Skavsta 12.15, men på grund av väglaget vågade jag inte ta flygbussen som anländer 11.15 (vilket skulle ge mig 20 minuters marginal tills incheckningen stänger). Därmed fick jag gå upp tidigt på morgonen för att ta 7.15-bussen med ankomst 8.45.

Denna gång var den första som jag förköpte min flygbussbiljett på nätet. Normalt ungdomspris Enkel/ToR är 130kr/199kr medan E-biljetten kostar 99kr/198kr, så jag köpte en enkel E-biljett. Det gick att få biljetten som SMS för 3kr extra, vilket jag valde, men det verkar som att det ändå bara kostade 99kr. När jag fick se SMS-biljettens 36-siffriga kontrollkod valde jag dock att skriva ut E-biljetten som hade (2D-)streckkod istället. (För övrigt gäller biljetten i valfri riktning under tre månader, så om jag av någon anledning inte lyckades komma med flygbussen så skulle jag kunna använda biljetten på hemvägen eller låta Matilda använda den när hon besöker mig.)

Jag somnade strax efter att vi kommit ut på motorvägen vid Tallboda. Under resan vaknade jag i rondellen vid Max i Norrköping (och hade därmed missat stoppet i Norrköping, trots att jag brukar vakna när det står still), vid avfarten i Nyköping, vid sista rondellen, och slutligen när vi rullade in på Skavsta. Min mobil visade exakt 8.45 då, så antagligen hade jag hunnit även med den senare bussen.

Jag spenderade den första biten av väntan på Skavsta med att läsa anteckningar från tredjeårskursen Logic and Set Theory som jag gått och lyssnat på i mitt första år. Det kanske blir ett litet blogginlägg om de intressanta delarna därifrån senare.

Sedan åt jag lunch, hamburgare med pommes för 120:-, på den enda restaurangen. Köttet var inte så intressant, men det som inte var själva burgaren i burgaren var gott, och pommesen var utsökt.

Idag vägde de allt handbagage innan säkerhetskontrollen, så den som brukar använda det gamla tricket att stoppa allt tungt i handbagaget för att slippa betala överviktsavgifter får flytta upp till nästa nivå som är att ta på sig flera lager kläder.

Vid säkerhetskontrollen blev de tre säkerhetskontrollanterna lite konfunderade över innehållet i min väska. De backade tillbaks den i röntgenmaskinen en gång, och sedan körde de ut den och stoppade in den igen för att få en bild från en annan vinkel. Till slut blev de nöjda och jag fick min väska. Jag frågade dem om det var min gurka (halv, inlindad i plastfolie, bra vätskekälla) som hade orsakat bryderiet, och de svarade jakande.

Vid gaten hade de tagit bort de stolar som det var tveksamt ifall de tillhörde kön eller inte, dit folk kunde tränga sig för att få en sittplats för att sedan ställa sig upp mitt i kön när det var boardingdags. Istället hade de byggt en sicksackbana där folk fick stå och köa. Banan gick fram och tillbaka sex gånger, och jag som var en av de första på plats kände mig lite som en fadderist när jag gick där i räta vinklar fram och tillbaka. Många andra passagerare valde att klämma sig förbi längs med väggen istället.

Ombordstigningen flöt på utan problem, och jag satte mig på bakersta raden som vanligt. Någon minut efter att vi lyft somnade jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: