Blyertspenna

Hur stor andel av grafiten i en vanlig blyertspenna hamnar egentligen på papperet? Det finns tre faktorer som gör att grafiten går till spillo:

1. Delar av grafiten vässas bort, särskilt yttersta lagret eftersom spetsen blir för trubbig innan man kommer dit. I min penna är grafitstiftet 2mm i diameter, men när själva spetsen malts ner till att bli 1mm tjock börjar det bli dags att vässa. Därmed använder jag bara 25% av stiftets tvärsnittsarea.

2. Stiftet går av under vässning. Jag vet inte om det är min penna som är dålig, men ungefär var tredje gång jag vässar pennan går en 5mm lång bit av spetsen av. Jag uppskattar att endast 50% av stiftets längd överlever vässningen.

3. Sista biten av pennan är för kort för att användas. Mitt avstånd mellan fingerspetsar och tumveck är 7cm, så när pennan blir kortare än det börjar den vingla. Den som inte vill anstränga sig kastar alltså bort en 18cm-penna efter 60% av dess längd.

Totalt innebär detta att 7.5% av grafitstiftet hamnar på papperet, medan 92.5% hamnar i papperskorgen. Notera dock att jag inte påstår att detta är slöseri - jag har inte analyserat alternativen och kan därmed inte uttala mig om ifall det finns något effektivare sätt (oavsett det är ur privatekonomiskt, samhällsekonomiskt eller environmentalt perspektiv). Jag vet inte ens om det är grafiten eller träet i pennan som kostar mest.

Som jämförelse är stiftet till en stiftpenna 6cm långt. Det börjar bli krångligt när det är 2cm kvar, men om man trixar lite så behöver man bara kasta bort 5mm. Därmed använder man över 90% av grafiten.

(Min erfarenhet är att en 18cm-penna kostar 1kr och att 40 stift kostar £1.16. Med mina siffror kostar då blyertspennan 9 öre per cm stift eller 0.3 öre per mm^3 grafit att använda, medan stiftpennan kostar 5 öre/cm eller 0.7 öre/mm^3. För att få ut användbara siffror måste man sedan räkna på att blyertsstrecken blir olika tjocka, och att detta medför att man skriver olika stora bokstäver, och att detta medför att man använder olika mycket papper.)

Kommentarer
Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2011-02-05 @ 18:31:04):

Bläckpenna då?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-02-06 @ 15:40:55):

Jag har haft flera genomskinliga bläckpennor där jag lyckats använda upp allt synligt bläck och lite till, så i princip inget följer med pennan ner i papperskorgen.



Jag har dock slutat använda bläck nu eftersom det tog för lång tid att tänka igenom alla meningar i förväg.


Katarina [http://kirschbeeren.blogspot.com] (2011-02-10 @ 22:57:38):

Jag tänkte kanske snarare på det faktum att man kan byta "stift" (patron kanske snarare...) i en bläckpenna också. Min äldsta bläckpenna är nog sen mellanstadiet! Annars är ju "engångs" bra bara man slänger plasten för sig och metallen för sig ;)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: