Dressmann

Idag köpte jag byxor på Dressmann. Faktum är att jag köper i princip alla mina kläder (förutom T-shirts) på Dressmann.

Byxorna på Dressmann mäts i en tvådimensionell byxstorlek bestående av waist (omkrets kring midjan i tum, dvs någon sorts breddmått) och inseam (avstånd från skrev till anklar i tum, dvs någon sorts längdmått). Tydligen gör man så för jeans.

(Tvådimensionella klädstorlekar för icke-skräddarsydda kläder är för övrigt ingen nyhet, vilket alla kvinnor känner till: På bysthållare mäter man kupstorlek och omkrets under bysten, och det är också ekvivalent med att mäta omkrets runt och under bysten.)

Jag blev extra imponerad idag för att de hade sorterat byxorna i storleksordning. Exempelvis låg de mörkblå McGordon-jeansen fördelade på tre hyllor ovanför varandra, i fem högar på varje hylla. I den första högen låg alla jeans med midja 30, sorterade i insöm-ordning från den kortaste överst till den längsta underst; i nästa hög låg jeansen med midja 32; etc.

Kommentarer
Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2011-01-03 @ 18:25:34):

Jag skulle iof inte klaga om de kunde göra midja/längd-stolekar på byxor för tjejer också. Har hela mitt liv tvingats (eller snarare tvingat mamma) att sy upp byxor eftersom de är för långa.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: