Standby

Innan jag lämnade Linköping såg jag en reklam som sade att standbyläget på hemelektroniken slösar el utan att tillföra något. Jag håller inte med - standbyläget på TV-apparaten innebär att man kan slå på och stänga av TV:n med fjärrkontrollen istället för att gå fram till den.

Det kanske inte låter som en så viktig grej att slösa el på, men å andra sidan är det inte så mycket el som slösas heller. Vår nya TV i köket drar 750 gånger så mycket ström när den är på som när den är i Standby. Man slösar därmed ungefär lika mycket ström på att ha den i standby i ett dygn, som att ha den igång i onödan under två minuter (exempelvis medan man går på toa, eller under reklampauserna som brukar vara längre än så).

Något relaterat är frågan om Sleep/Viloläge eller Hibernate/Vila på datorn. Både sleep och hibernate bryter huvudströmmen precis som när man stänger av datorn helt, med skillnaden att RAM-minnet bevaras så att programmen man har igång fortsätter köra när man sätter på datorn igen. Vid Sleep hålls RAM-minnet igång med lite ström, medan hibernate innebär innehållet sparas ner på hårddisken innan all ström bryts.

Jag vet, sedan tiden då mitt batteri fungerade, att min dator drar 60 gånger så mycket ström i gång som den gör i sleep (1% per minut jämfört med 1% per timma).

Idag uppmätte jag nedstängnings- och uppstartstid för olika alternativ, där uppstartstiden definieras som tiden från att startkommando ges tills processoranvändningen går ner till försumbar nivå:
Sleep: 11s + 16s = 27s
Hibernate med en massa program igång: 69s + 111s = 180s
Hibernate utan en massa program igång: 34s + 72s = 106s
Full omstart: 53s + 245s = 298s

Den första slutsatsen är att full omstart tar mest tid och därmed även mest energi. Man ska alltså endast göra det när det finns goda skäl, såsom installation eller allmän skräprensning.

Den andra slutsatsen är att om man vill ha sina program igång så är det energimässigt mer fördelaktigt att sleepa datorn vid avbrott mindre än 2.5 timme, medan man ska ta hibernate om avbrottet är längre.

Själv kör jag alltid sleep, för att slippa vänta de knappa två minuterna på att datorn ska komma ur hibernation. Undantaget är över natten när jag är i England, då jag kan låta datorn starta upp automatiskt ur hibernation och väcka mig. Det gäller bara att jag också kommer upp ur sängen och fram till datorn inom 10 minuter - annars har den slösat bort de 10 timmarnas sleepström jag försökte spara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: