Bacon

Igår köpte jag bacon, två paket à 300g. Ordinarie pris är £2.48 per paket, men man fick två paket för £4, och som vanligt på Sainsbury's var rabatten förtryckt på förpackningarna (trots att den inte är permanent).

Till skillnad från i Sverige kan man välja mellan röd och blå bacon, fast färgerna indikerar inte fetthalt utan huruvida köttet är rökt eller icke-rökt. Dock fanns det precis som i Sverige ingen indikation på förpackningarna överhuvudtaget om huruvida köttet var säkert att äta direkt ur förpackningen utan extra tillagning.

Enligt internet är det okej, under förutsättning att köttet verkligen blivit rimmat och rökt på rätt sätt, men det finns inga garantier för att så är fallet och till skillnad från liknande produkter som är menade att ätas "råa" genomgår baconet inte tester för att garantera att det är säkert.

Brittiska Food Standards Agency verkar tycka att bacon, korv och ägg är osäkert. Det stod till och med på insidan av en äggkartong att intag av råa ägg inte rekommenderades av FSA. Ingen sådan text finns dock på baconförpackningarna, kanske för att det anses uppenbart att man inte ska äta rå bacon?

Jag provade att steka två skivor bacon till frukost, men eftersom brittiska skivor är tjockare än svenska blev de - precis som baconet i Hall - inte knapriga.

Igår åt jag bacon- och fläskköttbullar från (ej ur) en konservburk. Den medföljande tomatsåsen var konstigt kryddad, så det var inte jättegott. Dock kokade jag lite grönsaker (från en vanlig fryst grönsaksmix-påse) att ha till, och det tyckte jag var jättegott :s

Efter resterna till lunch idag har jag fyra måltider av stekt ris, bacon och grönsaksmix att se fram emot.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-07-17 @ 21:13:46):

Kom det här inlägget av "Write down what went wrong and what you did about it in your diary"? :p



Jag tror att relationen mellan ägg och salmonella är samma som relationen mellan välstekt kött och cancer, dvs att det inte är värt att bry sig.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-07-17 @ 21:57:49):

Tss :p



I USA dör ungefär 30 av 300 miljoner invånare varje år av salmonella från ägg, så genomsnittligt äggätande i USA medför en risk på 0.1 micromort per år. Hur stor andel av de 250 äggen per person och år som intas råa lyckas jag inte ta reda på. Som jämförelse är ett fallskärmshopp 17 micromort.


Katt [http://www.katarinasprojekt.se] (2011-07-19 @ 22:57:04):

Är de "naturligt" rökta eller bara tillsatt rökarom då? :p


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-07-19 @ 23:27:47):

Käts: Eftersom de heter "smoked bacon", till skillnad från pizzapålägget "smokey bacon", antar jag att de åtminstone är lite rökta. Dock antagligen inte "naturligt" på något vis :p


Erik (2011-07-31 @ 21:37:39):

Jag gillar hänvisningen "Enligt internet". Hade sett ännu roligare ut om du skrivit Internet, med stor bokstav, som man gjorde när det var nytt. :P



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: