Mästerkock

Nu har jag lagat middag och lunch till mig själv ungefär varannan dag i en vecka, och än är jag vid liv. Jag har investerat ca £40 på köksredskap och £10 på långlivade produkter såsom kryddor och mjöl, och så har jag spenderat £20 på mat hittills (varav en stor del nu står i skafferiet och kylen).

En sak jag har noterat är att britterna är väldigt petiga med datummärkning. Nästan allting (bl.a. svamp, isbergssallad, tomater, gurka) säljs inplastat och med ett "display until"- samt ett "use by"- eller "best before"-datum (ibland finns ostämplade lösviktsalternativ). De angivna hållberhetstiderna är ofta korta (bara några dagar), men tyvärr ändå korrekta.

För övrigt tycker icke-svenskar att det är roligt att vi har ett TV-program som heter "Masterkock". Först idag, efter efterforskningar, har jag dock insett att engelskans "cook" på svenska med lite vilja är ekvivalent med svenskans "kock" på engelska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: