Graduation

Idag var det äntligen dags för graduation. Dock inte för min del, eftersom jag ska läsa ett år till. Om ett år kommer jag sedan få en Master of Mathematics tillsammans med den Bachelor of Arts som jag tjänat ihop under de gångna tre åren. Anledningen till att vi som läser Part III inte får vår BA nu är att det är billigare att vi är undergrads.

För att få läsa Part III är ett tillräckligt krav att man får en first i Part II. De som missar sin first måste böna och be skriftligt om att få fortsätta, och om deras ansökan avlås måste de graduera mot sin vilja. Besluten har dock inte fattats än, så alla dem som graduerade idag är det relativt säkert att gratulera.

För säkerhets skull har alla tredjeårsmatematiker registrerats för graduation, och efter att provresultaten publicerades förra veckan fick de som kan fortsätta eller vill ansöka om att få fortsätta avregistrera sig från graduation. Eftersom gästbiljetterna till gradueringsceremonin skickats ut långt i förväg kunde jag idag gå som min egen gäst, trots att jag inte graduerar.

Eftersom Trinity är så stort genomfördes ceremonin i två grupper. I den första gruppen fanns alla som skulle få Master of Law, Master of Mathematics, Master of Engineering, Master of Natural Sciences, Bachelor of Veterinary Medicine, Bachelor of Music, samt Bachelor of Arts A-F.

Den andra gruppen, som jag hade biljett till, bestod endast av Bachelors of Arts G-Z, och följaktligen behövde Mastern (som vikarierade för Vicekanslern) endast säga "Auctoritate mihi commissa admitto te ad gradum Baccalaurei in Artibus (in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti)" ("du får en BA") en gång, och kunde sedan använda "Te etiam admitto ad eundem gradem" ("du också") ca 90 gånger. Eftersom Mastern inte använde Trinitarian formula första och enda gången, så fick ingen i den andra gruppen sin examen i faderns, sonens och den heliga andens namn.

Efteråt var det buffélunch i Nevile's Court, som dock var en besvikelse. Den bestod av en tråkig laxfilé tillsammans med tre rätter ur salladsbuffén i Hall (pasta, potatis med haricots verts, och couscous).

Efter tårfyllda farväl på gräsmatttan (som vi normalt inte får gå på) gick jag till jobbet, 5 timmar senare än vanligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: