Paper 1

Jag gjorde följande uppgifter:

15E Cosmology: En standarduppgift om ett universum med endast strålning och mörk energi.
31A Asymptotic methods: Huvuddelen av uppgiften var att uppskatta en integral, och det var inte helt uppenbart hur man skulle göra. Till slut kom jag på att integranden var jämn, så att jag kunde ändra gränserna från 0->2pi till -2pi->2pi och resten var straightforward. Dock misstänker jag att jag har ett teckenfel någonstans eftersom svaret bör vara positivt.
32A Integrable Systems: Arnold-Liouville theorem och lösning av ett 2x2-dimensionellt system med en okonventionell Hamiltonian.
33D Principles of Quantum Mechanics: En standarduppgift med addition av rörelsemängdsmoment.
37D General Relativity: Beräkning av geodesic equations i en lite udda metric.
38B Fluid Dynamics II: Standarduppgift med en jetstråle.
39B Waves: Standarduppgift med en akustisk vågledare.

Efter dessa hade jag 10 minuter kvar, och jag spenderade 5 av dem på en I-uppgift:
9C Classical Dynamics: Härledning av F = q(E + vxB) utifrån Lagrangianen, samt applikation på en partikel i ett konstant magnetiskt fält.

Jag skippade följande:
14E Further Complex Methods: Detta var den första uppgiften jag sett hittills som tog upp mer än en sida, och var precis den typ av uppgift som min supervisor sade var på tok för lång för att vara mödan värd.
34E Applications of Quantum Mechanics: Endimensionell spridning och S-matrisen. Uppgiften såg lång ut, och jag var inte 100% säker på att jag skulle klara den.
35D Statistical Physics: Härledning av ensembles utifrån maximering av entropin, samt applikation på ett system av oberoende partiklar. Jag misstänkte att beräkningarna skulle bli långa (men det var antagligen fel) och det var dessutom en massa frågor om fyskaliska tolkningar.
36C Electrodynamics: Supraledning enligt Landau-Ginzburg-teori utifrån variation av energin uttryckt som en integral. Jag var inte helt säker på hur jag skulle göra på denna.

Därmed löste jag 7 av 11 uppgifter, vilket är bra, men jag hade hoppats på att provet skulle vara lite lättare än såhär. En ordväxling med den enda andra smarta jag känner till som förberett applied-kurser löd som följer:
Jag: "That was horrible!"
Han: "That was nice!"
Jag: "_Applied_ was horrible!"
Han: "Guess why I only did pure questions!"

Nu ska jag lära mig Classical Dynamics (samt glömma ED, AM och CO), så att jag är förberedd inför onsdagens prov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: