Paper 2

Idag gjorde jag följande uppgifter:
14E Further Complex Methods: Trixande med en komplex integral.
15C Classical Dynamics: Eulers ekvationer för en fritt roterande kropp i rymden.
32A Integrable Systems: Hierarkier för lösning av KdV-ekvationen.
33D Principles of Quantum Mechanics: Grundläggande trixande.
34E Applications of Quantum Mechanics: Tredimensionell spridning.
35D Statistical Physics: En klassisk ideal gas i en annorlunda potential.
37B Fluid Dynamics II: Flöde i ett rör.
38B Waves: En SV-våg i ett elastiskt material som reflekteras mot en vägg.

Jag hann även påbörja den sista:
36B General Relativity: En massa beräkningar om krökning.

Därmed klarade jag förhoppningsvis 8 av 9, vilket får anses vara ett mycket bra resultat. Jag känner dock till en person som kanske har klarat en mer uppgift än jag båda dagarna.

Inför imorgon ska jag åter lära mig CO, ED och AM medan jag kan glömma CD, GR och FCM, varav den sistnämnda för gott.

I de (D-)kurser där två uppgifter redan gått kan man försöka gissa sig till vad som kommer, särskilt på de korta trefrågorskurserna. Jag förutspår följande:
GR: Något Schwarzschild-relaterat.
IS: Inverse scattering transform, exempelvis Lax pairs.

Återstående moment i övriga långkurser:
PQM: perturbation theory och harmonic oscillator.
AQM: the variational principle och gitter.
SP: fasövergångar, van der Waals-ekvationen, Ising model, ...?
FD2: Stokes flow och lubrication theory.
WAV: tryckvågor och waves in a moving medium eller ray tracing.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: