Paper 3

Dagens prov gick inget vidare. Jag löste endast 6 av 9:
31A Asymptotic Methods: Uppskattning av en integral genom steepest descent.
33D Principles of Quantum Mechanics: Standarduppgift om en metod att verifiera kvantmekaniken genom mätning av spinn på ett visst tillstånd.
34E Applications of Quantum Mechanics: Uppsats om band structure i gitter.
35D Statistical Physics: Bose-Einstein-kondensation.
37B Fluid Dynamics II: Standarduppgift om Stokes flow runt en sfär.
38B Waves: Dubbeluppgift om waves in a moving medium, dels om ett överljudsflygplan och dels om en simmande insekt.

Jag försökte mig på men misslyckades med:
32A Integrable Systems: Zero Curvature Representation.
36C Electrodynamics: Magnetfält från växelström i en ring.

Jag hann inte göra:
15E Cosmology: Density perturbation.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att om jag hade tittat igenom 32A lite noggrannare innan jag påbörjade den så hade jag valt att göra 15E istället, som jag antagligen skulle ha klarat, även om den innehöll lite krångliga saker på slutet.

Jag konstaterar att mina förutsägelser stämde för AQM, FD2, WAV och IS (samt min icke-offentliggjorda gissning på CO), men inte PQM och SP.

Till morgondagen förutspår jag:
CD: Något Hamiltonianskt?
GR: Schwarzschild-relaterat.
ED: ?
AM: Liouville-Green method a.k.a. WKB-approximation.
SP: Termodynamik, van der Waals-ekvationen, fasövergångar, Ising model, ...?
AQM: Variational principle.
PQM: Perturbation theory (eventuellt tillsammans med harmonic oscillator).
FD2: Lubrication theory.
WAV: Tryckvågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: