Paper 4

Dagens prov gick lika dåligt som gårdagens, 6/9. Jag löste:
31A Asymptotic Methods: Liouville-Green approximation för lösning av en differentialekvation, samt Stokes lines.
32D Principles of Quantum Mechanics: Perturbation theory på ett tvådimensionellt system.
33E Applications of Quantum Mechanics: Landau Levels för elektroner i ett elektromagnetiskt fält.
35C Electrodynamics: Beräkning av dipol- och kvadrupolmoment för en tetraeder med laddningar i hörnen.
37B Fluid Dynamics: Lubrication theory applicerad på pumpning av vätska i ett rör genom att klämma på det. (Här ställde jag en fråga eftersom det var otydligt ifall röret förflyttade sig eller bara formen i röret, och fick till svar "The question is correct".)
38B Waves: Formation av tryckvågor framför en accelererande kolv.

Jag misslyckades med:
34D Statistical Physics: van der Waals-ekvationen och fasövergångar.
36D General Relativity: Ljus- och partikelbanor i Schwarzschildgeometri.

Jag försökte mig inte ens på:
15C Classical Dynamics: Hamilton-Jacobi-ekvationen.

Alla mina förutsägelser stämde förutom AQM, samt ED där jag inte förutsade något.

Jag var trots det ringrostig på AM- och PQM-frågorna vilket kostade mig tid, och på GR fastnade jag delvis på grund av att jag begick ett misstag som jag även begått (men inte upptäckt) tidigare under förberedelserna. SP misslyckades jag med för att jag inte förstått den biten av kursen, och på CD var jag inte var säker på definitionerna, så det var korrekt beslut att skippa den, trots att jag skulle ha klarat uppgiften ifall de var givna.

Totalt har jag nu förhoppningsvis 27 alfan, men antagligen kommer jag få lite slumpmässiga avdrag. Inkluderat 3 (antagligen) från CATAM blir det 30, vilket är väldigt bra men antagligen inte bäst.

Resultaten (endast class, och där är jag säker på att jag kommer få first eftersom det räckte med 15 alfa förra året) kommer publiceras på listor utanför Senate House, preliminärt den 24/6. För Part II (dvs jag) och III kommer de även att läsas upp från en balkong, men jag vet inte mer detaljer än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: