Grenoble 1

Idag är första dagen av fem som jag besöker ESRF & ILL i Grenoble.

Flygresan hit gick ganska smärtfritt, bortsett från att jag var tvungen att gå upp vid 5 i morse. Dock har jag åkt Ryanair så mycket att det kändes ovant att:
* Inte köa en timme innan boarding.
* Få mat ombord. (KLMs frukost bestående av två frallor varav en såg matig ut men var söt var jätegod, medan BritAir/Air France serverade god apelsinjuice.)
* Ankomma sent.

Jag köpte en grillad ost-och-skink-panini på Lyons flygplats som smakade himmelskt, innan jag tog flygbussen till Grenoble.

ESRF
För att komma in i Polygone Scientifiqué - halvöspetsen där ESRF, ILL och lite andra forskningsinstitut ligger - var jag tvungen att ge mitt pass i utbyte mot en namnbricka (som det bara stod "Visiteur" på). Sedan fick jag och fyra franska studenter en två timmar lång guidad visning av ESRF.

ESRF (European Synchrotron Radiation Facility) är en synkrotron, vilket innebär att den skickar elektroner runt i en stor cirkel (drygt 800 meter i omkrets), och extraherar röntgenstrålar för att användas i olika experiment. Egentligen är cirkeln en polygon, närmare bestämt en 64-hörning, och i varje hörn där elektronerna böjs av (med hjälp av magnetfält) fortsätter en fotonstråle rakt fram, ut ur cirkeln och in i ett labb där den används exempelvis för att studera molekylstrukturer eller döda cancertumörer.

Synkrotronen är den tredje största i världen, och elektronerna här uppnår 6 GeV, medan APS i USA har 7 GeV och SPring-8 i Japan har 8 GeV. Elektronerna acceleras först i en linjär accelerator och sedan i en "booster ring" tills de uppnår rätt hastighet (nära ljusets), innan de skickas ut i huvudcirkeln, "storage ring", där de susar runt flera hundra tusen varv per sekund. Röntgenstrålningen uppstår på grund av att elektronerna accelereras, dels när de böjs av, och dels för att de varannan gång (32 gånger per varv) skickas genom en undulator där det omväxlande magnetfältet skickar elektronerna i en sicksackbana.

Kvaliteten på röntgenstrålningen anges i "briljans", som säger hur många fotoner i ett visst energiintervall som träffar en viss yta per tidsenhet och rymdvinkel (?), och tydligen är synkrotronstrålning mer än miljardfalt bättre än vanlig röntgenstrålning genererad från röntgenrör.

ESRF är ett samarbete mellan flera EU-länder, och forskare från dessa länder får ansöka om att använda synkrotronstrålningen gratis, med resa och boende betalt. Hälften av de 64 strålarna, de som genereras i undulatorer, andvänds av ESRF till detta ändamål, medan (en del av) övriga 32, som är av sämre kvalitet, säljs till utomstående. Bland annat har Schweiz och Norge gått samman och köpt en av dem.

Hotellet
Jag bor på ett hotell vid tågstationen, ungefär 3 cmkm bort. Hotellrummen är utformade som lägenheter, så jag har ett separat vardagsrum med kokvrå. Lite konstigt är att jag har ett badrum med badkar och handfat vid sovrummet, medan toaletten, utan handfat, finns i ett separat rum vid ingången. Det är också lite konstigt att man får en vit plastlåda med ett ADSL-modem för att koppla upp sig mot internet med.

Frukost på hotellet kostar €10, så jag har köpt croissant och juice istället.

Planering
Efter att jag kom hem från ESRF tittade jag igenom turistbroschyren jag fick och ringade in intressanta saker. Jag vill:
* Åka linbana upp till bastiljen på berget.
* Gå på Musée des Automates de Grenoble.
* Gå på Muséum d'Histoire Naturelle.
samt äta:
* Crêpes.
* Moules Frites.

Eftersom turistattraktionerna stänger ganska tidigt på kvällen är min plan för kommande dagar som följer: Gå upp tidigt på morgonen och spårvagnsturista (jag ska köpa ett tredagarskort), besöka ESRF/ILL under dagen, besöka en av attraktionerna ovan på kvällen, äta middag på stan, blogga, sova.

Kvällsmat
Efter att ha packat upp på rummet tog jag en promenad längs ena floden (l'Isère) till centrum, där jag hittade en rekommenderad crêperie. Jag åt en matcrêpe - "La Saint Cado" ("Sankt Cado": getost, rökt skinka, valnöt) - och en sötcrêpe - "L'Outre Mer" ("Overseas": banan, choklad, vaniljglass). Det var gott, men så kostade det också: drygt €20.

På vägen hem såg jag några andra ställen jag skulle kunna besöka senare under min vistelse: Fnac (säg till om ni vill att jag ska köpa något åt er där), Quality Burger, och ett pastaställe.

Kommentarer
Viktor (2011-03-28 @ 23:04:31):

"Hotellet

Jag bor på ett hotell vid tågstationen, ungefär 3 cm bort."



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: